ΠΡΟΣ
ΠΡΟΕΔΡΟ
ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΔΗΜΟΥ ΧΑΛΚΙΔΕΩΝ
Εισαγωγή
και εισήγηση θέματος για τη Συνεδρίαση Λογοδοσίας της 10ης Μαρτίου
2025
Του
Γεώργιου Σπύρου, κατοίκου Χαλκίδας, Δημοτικού Συμβούλου Δήμου Χαλκιδέων
Θέμα: «Παράκαμψη Χαλκίδας»
Αξιότιμε κύριε Πρόεδρε,
è Η
ευρεία παράκαμψη της Χαλκίδας από την υψηλή γέφυρα μέχρι τα
Πολιτικά είναι ένα έργο που είχε εξαγγελθεί επανειλημμένα τις προηγούμενες
δεκαετίες και μάλιστα αυτοπρόσωπα και από το σημερινό πρωθυπουργό μετά τις
καταστροφικές πλημύρες του 2020.
Χρειάστηκε να καεί ολόκληρη
η Βόρεια Εύβοια το καλοκαίρι του 2021 για να σημειωθεί κάποια σημαντική
πρόοδος.
Έτσι το έργο δημοπρατήθηκε στις 22 Φεβρουαρίου
2022 και συμβασιοποιήθηκε στις 2 Φεβρουαρίου 2023.
Η διάρκεια της σύμβασης
ορίστηκε 48 μήνες με χρόνο παράδοσης του έργου σε κυκλοφορία την 2 Μαρτίου
2027.
Τμήματα του έργου όμως είχαν
συμβασιοποιηθεί ως προαίρεση.
Δηλαδή όχι σαν μέρος του
υποχρεωτικού φυσικού αντικειμένου του έργου, αλλά ως τμήματα που ο εργολάβος
και η αναθέτουσα αρχή θα μπορούσαν με νεότερη συμφωνία να συμφωνήσουν ότι θα
εκτελεστούν με την ίδια έκπτωση που χορηγήθηκε για το κύριο έργο και αυτά.
Ένα τέτοιο τμήμα προαίρεσης
είναι αυτό από την Υψηλή Γέφυρα Χαλκίδας μέχρι τα φανάρια της Νέας Λαμψάκου
μήκους περίπου 4 km, που διέρχεται από τα όρια του αστικού ιστού της πόλης της
Χαλκίδας και απ’ όσο είμαι σε θέση να γνωρίζω δεν έχει ακόμη συμβασιοποιηθεί.
Εντωμεταξύ έχουν περάσει ήδη,
δύο χρόνια από την υπογραφή της αρχικής σύμβασης, χωρίς καμία πρόοδο επί του
πεδίου, δηλαδή χωρίς να έχει ξεκινήσει η φάση κατασκευής του έργου, ενώ ο
εργολάβος ζήτησε ήδη και έλαβε από το Υπουργείο παράταση ενάμιση έτους με
αιτιολογία την καθυστέρηση των απαλλοτριώσεων.
è Όλα
αυτά
τα οποία ανέφερα παραπάνω είναι διαδικασίες που υλοποιούνται από το Υπουργείο Υποδομών
και όχι από το Δήμο.
Οι επιπτώσεις τους όμως στην
καθημερινότητα και στη ζωή των δημοτών, που είναι όχι μόνο κυκλοφοριακές αλλά
και αναπτυξιακές, επέρχονται εντός των ορίων του δήμου και επί του πληθυσμού
που διαμένει σε αυτόν.
Επομένως ο Δήμος πρέπει
αφενός μεν να είναι ενήμερος, αφετέρου δε να παρεμβαίνει όχι μόνο για την
επιτάχυνση των διαδικασιών, αλλά και για την άρτια σύνταξη των μελετών έτσι
ώστε να μεγιστοποιούνται οι ευμενείς και να ελαχιστοποιούνται οι δυσμενείς
επιπτώσεις από το έργο σε βάρος των δημοτών.
è Ιδιαίτερα για το τμήμα της προαίρεσης από την Υψηλή Γέφυρα μέχρι τα φανάρια της Νέας Λαμψάκου, πρέπει όχι μόνο να συμβασιοποιηθεί το συντομότερο δυνατό, αλλά η τελική χάραξή του να γίνει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο προς το συμφέρον της πόλης της Χαλκίδας και με σεβασμό στην ιστορική της κληρονομιά.
Εξάλλου είναι γνωστό ότι σχεδόν
πριν από τρεις δεκαετίες έχει εκπονηθεί από το γραφείο του Χαλκιδέου μελετητή κυρίου
Ασημάκη προμελέτη με ανάθεση από το Υπουργείο Υποδομών για το τμήμα αυτό.
Η προμελέτη αυτή εξέτασε
τρεις εναλλακτικές λύσεις :
Η πρώτη λύση
ήταν νέα χάραξη με περιπορεία του παραλιακού μετώπου εκεί που είναι οι εκβολές
των πηγών της Αρέθουσας και μια σειρά από διατηρητέα παλαιοβιομηχανικά κτίρια.
Η λύση αυτή ισοδυναμεί με
μία «τύφλωση» του παραλιακού μετώπου της πόλης στο σημείο αυτό, αφού ακριβώς
πάνω στο παράκτιο μέτωπο τοποθετεί ένα δρόμο ταχείας κυκλοφορίας με τέσσερις
λωρίδες πάνω σε επίχωμα.
Ταυτόχρονα υποβαθμίζει το
τοπόσημο της Αρέθουσας και κατεδαφίζει τα παλαιοβιομηχανικά κτίρια που έχουν
πρόσοψη στον αιγιαλό (κτίριο πρώην Συνεργείου Τεκνάκη) τα οποία θα έπρεπε να
αποτελέσουν μαζί με το συγκρότημα Γεωργιάδη ενιαίο χώρο παρέμβασης και σωτηρίας
της πολιτιστικής και αρχιτεκτονικής μας κληρονομιάς.
Η δεύτερη λύση
προέβλεπε ανισόπεδο κόμβο στο ύψος που περίπου σήμερα είναι ο κυκλικός κόμβος
του Αγίου Στεφάνου
Γίνεται όμως αντιληπτό ότι στο σημείο αυτό στο οποίο εντοπίζεται το παλαιοβιομηχανικό συγκρότημα «Γεωργιάδη» ιδιοκτησίας πρώην Νομαρχίας Ευβοίας και πλέον Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδος, όπου ο υπάρχων δρόμος έχει μία λωρίδα σε κάθε κατεύθυνση, χωρίς ουσιαστικά πεζοδρόμια, δεν είναι δυνατόν να τοποθετηθεί ένας δρόμος με δύο λωρίδες σε κάθε κατεύθυνση και άνετα πεζοδρόμια, χωρίς την κατεδάφιση της πρόσοψης των παλαιοβιομηχανικών κτιρίων δηλαδή ή του συγκροτήματος Γεωργιάδη ή του απέναντι από αυτό παλαιού βυρσοδεψείου.
Τα κτίρια αυτά όμως είναι
στοιχεία της ιστορικής μας κληρονομιάς και πρέπει να διατηρηθούν και να
αναδειχθούν ως ένα ενιαίο σύνολο ιστορίας και μνήμης μαζί με τις πηγές της
Αρέθουσας.
Η τρίτη λύση
συνίσταται στην ζεύξη του όρμου του Αγίου Στεφάνου από το λόφο Μπαταριά μέχρι
τα φανάρια της Νέας Λαμψάκου με έναν οδικό άξονα τεσσάρων λωρίδων κυκλοφορίας
διερχόμενο μέσα από τη θάλασσα στηριγμένο σε πασσάλους από μπετόν.
Η λύση αυτή όχι μόνο δε
βλάπτει το παράκτιο μέτωπο και τα παλαιοβιομηχανικά κτίρια, αλλά διαμορφώνει
μία λιμενολεκάνη η οποία θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί με πολλούς τρόπους
(Μαρίνα τουριστικών σκαφών καρνάγια, υδατοδρόμιο κλπ).
Τη λύση αυτή την υποστήριζε
ως βέλτιστη ο μελετητής της προμελέτης και την υποστηρίζουμε σθεναρά και εμείς ως
παράταξη.
Μάλιστα στην επίσκεψη μου το
καλοκαίρι του 2023 στην Διεύθυνση Μελετών του Υπουργείου Υποδομών επιχειρηματολόγησα
και τεκμηρίωσα το συμφέρον της πόλης από την επιλογή της λύσης αυτής.
Το Υπουργείο όμως εκτιμώ ότι
προσανατολίζεται στην πρώτη λύση στη βάση της λογικής ότι είναι φθηνότερη αν
και δεν έχουν γίνει αναλυτικοί προϋπολογισμοί των τριών εναλλακτικών για να
εκτιμάται με ασφάλεια η οικονομική αφέλεια από την παραπάνω επιλογή.
Αν και αντιλαμβανόμαστε ως λογικό το κριτήριο του κεντρικού κράτους που συνίσταται στην οικονομικότερη λύση θα πρέπει να αντιτάξουμε ευπρόσωπα το δικό μας κριτήριο που είναι χωροταξιακό και αναπτυξιακό και αφορά στο συμφέρον του Δήμου και του πολιτιστικού του αποθέματος.
Σε κάθε περίπτωση είναι
σημαντικό για εμάς να γνωρίζουμε αν έχει καταλήξει το Υπουργείο σε κάποια λύση για
την παράκαμψη Χαλκίδας και ποιά είναι αυτή.
è
Κατόπιν αυτών ερωτάσθε:
1. Έχετε μήπως κάποια ενημέρωση από το Υπουργείο
σχετικά με το αν συμβασιοποιήθηκε η αν υπάρχει πρόθεση συμβασιοποίησης στο
αμέσως προσεχώς διάστημα του τμήματος αυτής της προαίρεσης (από την Υψηλή Γέφυρα
μέχρι τα φανάρια της Νέας Λαμψάκου);
2. Έχετε
μήπως ενημερωθεί (και στο βαθμό που έχετε ζητώ να μεταφέρετε την ενημέρωση αυτή
στο σώμα) σχετικά με το ποιά λύση έχει επιλεγεί (αν έχει επιλεγεί) για το
κομμάτι της προαίρεσης από την Υψηλή Γέφυρα μέχρι τα φανάρια της Νέας Λαμψάκου
και αν προχωράει το Υπουργείο σε οριστική μελέτη της λύσης αυτής;
3. Προτίθεστε να προβείτε το συντομότερο σε διαδικασία λήψης απόφασης από το Δημοτικό Συμβούλιο, σε συνεργασία με την ομάδα χωροτακτών που καταρτίζουν το Τοπικό Πολεοδομικό Σχέδιο Δ.Ε. Χαλκίδας, σχετικά με τη βέλτιστη χάραξη για το Δήμο Χαλκιδέων και το ιστορικό και πολιτισμικό του κεφάλαιο έτσι ώστε εν συνεχεία να προσπαθήσουμε όλοι μαζί να υιοθετηθεί η λύση αυτή και από την κυβέρνηση;
Χαλκίδα
05/03/2025
Ο ερωτών
δημοτικός σύμβουλος Γεώργιος Σπύρου
επικεφαλής Δημοτικής Παράταξης «Άμεσα – Νέο Ξεκίνημα»



Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου