ΘΕΜΑ: « Πρόγραμμα Ανακύκλωσης στις
σχολικές μονάδες Α/θμιας και Β/θμιας Εκπ/σης»
Προς Περιφερειάρχη Στερεάς Ελλάδας κ Φάνη Σπανό
Στις 3/2/2020 ανακοινώθηκε από την κ. Ζαχαράκη ότι ξεκινάει
ένα Πρόγραμμα Ανακύκλωσης στις
σχολικές μονάδες Α/θμιας και Β/θμιας Εκπ/σης (Φ13/14368/Δ7). Όλη η
εκπαιδευτική κοινότητα το δέχτηκε με μεγάλη χαρά διότι, όπως όλοι γνωρίζουμε
αλλά και όπως ανέφερε η σχετική εγκύκλιος,
η διάθεση των απορριμμάτων αποτελεί ένα από τα πιο σύνθετα
και δυσκολότερα προβλήματα που αντιμετωπίζει η χώρα μας, όπως και κάθε
σύγχρονη κοινωνία και ως εκ τούτου, προκύπτει η ανάγκη αλλαγής στρατηγικής ως
προς τη διαχείρισή τους, καθώς και η λήψη όλων των αναγκαίων μέτρων, σύμφωνα
και με τις οδηγίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ώστε να επιτευχθεί η εξοικονόμηση
φυσικών πόρων και να αποφευχθούν οι δυσμενείς επιπτώσεις από τη διάθεσή τους
στο φυσικό περιβάλλον.
Σκοπός του προγράμματος ήταν η ευαισθητοποίηση της σχολικής
κοινότητας στο μείζον θέμα της ανακύκλωσης με έμφαση στη διαλογή στην πηγή αλλά
εμείς λέμε και της κοινωνίας ευρύτερα μιας και η σχολική μονάδα μπορεί να
αποτελέσει κύτταρο καλών πρακτικών για ολόκληρη την τοπική κοινωνία.
Η εγκύκλιος που απέστειλε η υφυπουργός Παιδείας Σοφία
Ζαχαράκη, προέβλεπε να υπάρχουν κάδοι ανακύκλωσης σε κάθε σχολείο της Α'/θμιας
και Β'/θμιας Εκπαίδευσης. Συγκεκριμένα:
·
Καφέ κάδος για τη συλλογή βιοαποβλήτων
·
Κίτρινος κάδος για τη συλλογή χαρτιού και έντυπου υλικού
·
Μπλε κάδος για τη συλλογή πλαστικών και
μετάλλων
Με εντολή της Υφυπουργού Παιδείας έγινε καταγραφή της υφιστάμενης κατάστασης σε όλες τις σχολικές μονάδες. Τα αποτελέσματα για τα σχολεία της Στερεάς Ελλάδας έδειξαν ότι απέχουμε πολύ από την καθιέρωση μιας νέας κουλτούρας διαχείρισης των απορριμμάτων προς όφελος της ζωής μας και του μέλλοντος.
Με μια προσεχτική ανάγνωση των παραπάνω γραφημάτων καταλαβαίνουμε ότι οι μαθητές στις περισσότερες σχολικές μονάδες της Περιφέρειάς μας δεν έχουν πρόσβαση σε κάδους ξεχωριστής συλλογής απορριμμάτων, ώστε τα απορρίμματα που δύνανται να ανακυκλωθούν να μην διατίθενται σε πράσινους κάδους από τους οποίους οδηγούνται σε Χώρους Υγειονομικής Ταφής (ΧΥΤΑ).
Επειδή, το θέμα είναι πολύ σοβαρό και όπως φαίνεται άρχισε και ολοκληρώθηκε με την καταγραφή της υφιστάμενης κατάστασης και μόνο.
Επειδή, η εδραίωση μια νέας κουλτούρας διαχείρισης των απορριμμάτων προς όφελος
της ζωής μας και του μέλλοντος δεν θα επιτευχθεί με μια εγκύκλιο της Υφυπουργού
χωρίς περαιτέρω ενέργειες και ανάληψη ευθυνών.
1.
Γνωρίζετε αν υπάρχει μέχρι σήμερα
καλύτερη εικόνα από αυτή που αποτυπώθηκε το 2020; Στελεχώθηκαν δλδ οι σχολικές
μονάδες με τους απαραίτητους κάδους;
2.
Τι προτίθεστε να κάνετε, σε
συνεργασία με τους δήμους ώστε να εξοπλιστούν οι σχολικές μονάδες με τους
απαραίτητους κάδους ανακύκλωσης;
3.
Πρόταση: Πως θα αξιολογούσατε την πρότασή μας για την διεξαγωγή ενός
Εκπαιδευτικού Διαγωνισμού Ανακύκλωσης Πρωτοβάθμιας & Δευτεροβάθμιας
Εκπαίδευσης (πιλοτικά ίσως στους μεγαλύτερους δήμους κάθε
Περιφερειακής Ενότητας) που θα έχει ως στόχο την ευαισθητοποίηση και
ενεργή συμμετοχή των νέων ανθρώπων και ειδικότερα των μαθητών, στην διαδικασία
της ανακύκλωσης; Ειδικότερα, στον διαγωνισμό αυτό προτείνεται να αξιοποιηθούν
και τα Πολυκέντρα Ανακύκλωσης που είναι εγκατεστημένα σε διάφορα σημεία των δήμων
(όπου υπάρχουν) ενώ όπου δεν υπάρχουν να εφαρμοστούν διαφορετικοί τρόποι
συλλογής.
Στον διαγωνισμό αυτόν θα υπάρχει το κίνητρο αφού θα οριστεί ο
αριθμός των σχολικών μονάδων που θα βραβευθούν (δώρα – έπαθλα) και θα είναι
αυτά που θα ανακυκλώσουν τα περισσότερα υλικά (και άρα θα έχουν τη μεγαλύτερη
συμμετοχή στη διαδικασία της ανακύκλωσης – θα φανεί από το σύνολο των κουπονιών
που θα έχει συγκεντρώσει).
1. Χαρτιά, χαρτόνια
2. Γυαλιά
3. PVC και άλλα πλαστικά
4. Μέταλλα όπως σίδηρος, αλουμίνιο, ψευδάργυρος κ.λπ.
5. Ζυμώσιμο κλάσμα (οργανικά απόβλητα)
6. Ορυκτέλαια
7. Βιομηχανικά απόβλητα
8.Μεγάλα απορρίμματα όπως έπιπλα που γίνονται αντίκες,
μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, ηλεκτρονικοί υπολογιστές και άλλες
ηλεκτρικές-ηλεκτρονικές συσκευές, κ.λπ.
ΕΝΩΤΙΚΗ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΚΙΝΗΣΗ – ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΓΚΛΕΤΣΟΣ
Αλεξίου Δ. Ιωάννης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου