ΘΕΜΑ: « Υπηρεσίες διάγνωσης και ψυχοκοινωνικής στήριξης στην εκπαίδευση »
Προς
Περιφερειάρχη Στερεάς Ελλάδας κ Φάνη Σπανό Αντιπεριφερειάρχη Παιδείας κ Αναστάσιο Βελισσάριο
Λαμία, 20/03/2024
Όπως θα γνωρίζεται, με την υπ. αριθμ. 134960 /Δ3 -ΦΕΚ B 5009 - 27.10.2021 - Κοινή Απόφαση της Υπουργού ΠΑΙΘ κας Ν. Κεραμέως και της Υφυπουργού ΠΑΙΘ κας Ζ. Μακρή έχουμε τον Ενιαίο κανονισμό λειτουργίας των Σχολικών Δικτύων Εκπαιδευτικής Υποστήριξης (Σ.Δ.Ε.Υ.) και των Επιτροπών Διεπιστημονικής Υποστήριξης (Ε.Δ.Υ.) των σχολικών μονάδων της γενικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης και καθορισμός των ιδιαίτερων καθηκόντων των μελών αυτών. Επίσης, στον νόμο 4823/2021 βρίσκουμε τις διατάξεις των άρθρων 16 και 17 σχετικές με τις ΕΔΥ και τα ΣΔΕΥ όπου εξειδικεύεται ο σκοπός της ΕΔΥ των ΣΜΕΑΕ και των
ΣΔΕΥ.
Η Επιτροπή Διεπιστημονικής Υποστήριξης (Ε.Δ.Υ) αποτελεί ένα καινοτόμο θεσμό του εκπαιδευτικού συστήματος με σκοπό τη διαγνωστική εκπαιδευτική αξιολόγηση και υποστήριξη των μαθητών σε κάθε σχολική μονάδα γενικής εκπαίδευσης. Συγκροτείται από τον Διευθυντή του σχολείου, τον Εκπαιδευτικό Ειδικής Αγωγής, τον Ψυχολόγο, τον Κοινωνικό Λειτουργό και το Γ ραμματέα της Επιτροπής.
Στόχος της Ε.Δ.Υ. είναι η ανάπτυξη ενός σχολείου για όλους τους μαθητές χωρίς διακρίσεις καθώς και η υποστήριξη της σχολικής μονάδας στην αντιμετώπιση των δυσκολιών που δύναται να προκύψουν κατά την εκπαιδευτική διαδικασία.
Αλεξίου Ιωάννης Περιφερειακός Σύμβουλος Στερεάς Ελλάδας |
Γίνεται άμεσα αντιληπτό η αναγκαιότητα ύπαρξης και λειτουργίας των επιτροπών αυτών στη σχολική ζωή ειδικά μάλιστα την εποχή όπου έχουμε μια ανησυχητική αύξηση της ενδοσχολικής βίας, ενώ από τις έρευνες που διεξήχθησαν προέκυψε πως το σχολείο αποτελεί έναν από τους χώρους εκφοβισμού.
Το Υπουργείο Παιδείας μπροστά σε αυτά τα δεδομένα παρουσίασε, μέσα από τον ΔΙΟΦΑΝΤΟ, την ηλεκτρονική πλατφόρμα, η οποία θα δέχεται επώνυμες καταγγελίες περιστατικών bullying στο σχολείο μόνο από γονείς και μαθητές. Μιλάμε δηλαδή για μια δράση στην κατεύθυνση της καταστολής και ΟΧΙ της πρόληψης. Οι ΕΔΥ, μέσα από τις παρεμβάσεις τους, με την συνεργασία της εκπαιδευτικής κοινότητας, εργάζονται στον τομέα της πρόληψης που είναι και το ζητούμενο. Όμως, τα καθημερινά προβλήματα που συναντούν είναι πολλά και αποτελούν εμπόδια στο να επιτευχθεί το μέγιστο δυνατό αποτέλεσμα προς όφελος των μαθητών και μαθητριών.
Όπως αναφέρει ο ΣΚΛΕ (Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου (Ν. 4387/2016 & 4488/2017) και εκπροσωπεί επιστημονικά και επαγγελματικά το σύνολο των Κοινωνικών Λειτουργών της
Χώρας) μέσω των περιφερειακών τμημάτων του, παρουσιάζονται ελλείψεις χώρων και υλικοτεχνικής υποδομής (αίθουσες συνεντεύξεων, υπολογιστές κ.λ.π ) προς διευκόλυνση των συναδέλφων που υπηρετούν στην εκπαίδευση, κάτι το οποίο αναφέρει και σε Δελτίο Τύπου το Περιφερειακό Συμβούλιο ΣΚΛΕ Στερεάς Ελλάδας κατά την συνάντηση που πραγματοποίησε με τους Κοινωνικούς Λειτουργούς που απασχολούνται στην Εκπαίδευση.
Επιπροσθέτως, στην επίσημη ιστοσελίδα της ΕΘΝΙΚΗΣ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑΣ ΤΥΦΛΩΝ διαβάζουμε την κοινή επιστολή διαμαρτυρίας του Περιφερειακού Συμβουλίου ΣΚΛΕ Κρήτης, ΣΕΕΠΕΑ Κρήτης και Ομοσπονδίας Ενώσεων Συλλόγων Γονέων Περιφέρειας Κρήτης για τις
υφιστάμενες υπηρεσίες διάγνωσης και ψυχοκοινωνικής στήριξης στην εκπαίδευση. Συγκεκριμένα για τις ΕΔΥ αναφέρουν: Η έλλειψη επαγγελματικών προδιαγραφών είναι εμφανής, αφού σε ελάχιστα σχολεία υπάρχουν κατάλληλοι χώροι για το προσωπικό των ΕΔΥ, για την υποστήριξη μαθητών και των οικογενειών τους, καθώς τη διασφάλιση του απορρήτου.
Όλα τα παραπάνω προβλήματα σχετίζονται και με τον θεσμό του σχολικού Νοσηλευτή στις σχολικές μονάδες. Ο θεσμός του σχολικού νοσηλευτή κλάδων ΠΕ25 και του κλάδου ΔΕ01 Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού στα σχολεία Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Γενικής και Επαγγελματικής εκπαίδευσης συνδέονται άμεσα με το Εθνικό Σχέδιο Δράσης για τη Δημόσια Υγεία, ως βασικό τμήμα του συστήματος υγείας μέσω της πρωτοβάθμιας φροντίδας και πρόληψης. Η Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής (2016) συνιστά όλα τα σχολεία να διαθέτουν τουλάχιστον έναν εγγεγραμμένο επαγγελματία σχολικό νοσηλευτή για την παροχή υπηρεσιών υγείας.
Τα τελευταία χρόνια ολοένα και αυξάνονται οι νοσηλευτές στα σχολεία της χώρας μας, βέβαια ως απαραίτητοι από το ελληνικό κράτος κρίνονται μόνο στα ειδικά σχολεία, αφού μόνο εκεί έχουν προσληφθεί ως μόνιμο ειδικό επιστημονικό προσωπικό.
Στην Ελλάδα υπάρχουν 13.384 σχολεία γενικής αγωγής και 466 ειδικής αγωγής. Στις Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής εργάζονται 207 μόνιμοι σχολικοί νοσηλευτές. Στο σύνολο των σχολείων εργάζονται 2.417 προσωρινοί αναπληρωτές (Στατιστικά στοιχειά Υπουργείου Παιδείας 2022 - 2023). Δηλαδή μόλις το 7,8% εργάζονται ως μόνιμοι σχολικοί νοσηλευτές.
Με βάση τα παραπάνω ερωτάστε:
1. Προτίθεστε να καταγράψετε τις ελλείψεις, όπου υπάρχουν, σε κατάλληλους χώρους συνεδριάσεων και μίνι ιατρείων για το προσωπικό των ΕΔΥ, των σχολικών Νοσηλευτών και ΕΒΠ αντίστοιχα, στις σχολικές μονάδες της Στερεάς Ελλάδας μέσω της ΠΔΕ και των ΔΔΕ;
2. Προτιθεστε να καταγράψετε τις ελλείψεις σε απαραίτητο εξοπλισμό; Σε επικοινωνία με μέλη των επιτροπών αυτών μας ανέφεραν ότι απαιτούνται:
• Δύο υπολογιστές για κάθε ΕΔΥ (ένας συνδεδεμένος στο σχολικό δίκτυο κι ένας που να μην συνδέεται σε αυτό)
• Σταθερό τηλέφωνο για την επικοινωνία με τα μέλη των επιτροπών
3. Προτιθεστε να αναλάβετε την σταδιακή αποκατάσταση των παραπάνω ελλείψεων που θα προκύψουν προτεραιοποιώντας με κάποια κριτήρια τις ανάγκες; Στη Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας υπάρχουν συστεγαζόμενες σχολικές μονάδες ( Γυμνάσιο και Λύκειο) που αυτό σημαίνει ότι μπορεί να συνυπάρχουν πάνω από 400 μαθητές σε ένα προαύλιο.
Επιπλέον, στην σελίδα 56 της ετήσιας έκθεσης Δ/νσης Κοινωνικής Μέριμνας μας
παρουσιάζετε τον συνοπτικό πίνακα, όπου αποτυπώνονται επιγραμματικά οι σημαντικότερες πρωτοβουλίες, που αναμένεται να αναληφθούν σε επίπεδο Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας στο πλαίσιο των Στρατηγικών Προτεραιοτήτων 4.1 και 4.2. Εκεί, μας παρουσιάζετε τον Πίνακα αποτύπωσης των Ειδικών Στόχων, παρεμβάσεων ανά χρηματοδοτικό Ταμείο και κατηγορία δράσης, βασικών ομάδων στόχου και προσδοκώμενων αποτελεσμάτων στο πλαίσιο των Στρατηγικών Προτεραιοτήτων του Επιχειρησιακού Προγράμματος «ΣΤΕΡΕΑ ΕΛΛΑΔΑΣ» 2021 - 2027. Συγκεκριμένα, στην σελίδα 57 αναγράφετε τις παρεμβάσεις Ειδικού Στόχου (ΕΤΠΑ) και πιο συγκεκριμένα οι παρεμβάσεις του Ειδικού Στόχου 4.ii (ΕΤΠΑ) και μια από τις προβλεπόμενες κατηγορίες δράσεων, που εντάσσονται στη Στρατηγική Προτεραιότητα 4.1, είναι η Δημιουργία, Επέκταση και Εκσυγχρονισμός Μονάδων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαιδευσης.
Με βάση το παραπάνω ερωτάστε:
4. Τι ακριβώς περιλαμβάνει ο παραπάνω σχεδιασμός σας; Μπορείτε να εξειδικεύσετε τις δράσεις που να αναφέρονται στην Δημιουργία, Επέκταση και Εκσυγχρονισμός Μονάδων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης;
5. Μήπως η καταγραφή και η αποκατάσταση των ελλείψεων σε υλικοτεχνική υποδομή που σας αναφέραμε για τους σχολικούς Νοσηλευτές και τις ΕΔΥ που ενδεχομένως να προκύψουν, που ύστερα από την πρότασή μας να τις διερευνήσετε, θα μπορούσαν να ενταχθούν στον παραπάνω σχεδιασμό;
Κάθε επένδυση στην εκπαίδευση μιας χώρας είναι επένδυση στο μέλλον της!!!
Για την περιφερειακή παράταξη
ΕΝΩΤΙΚΗ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΚΙΝΗΣΗ - ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΓΚΛΕΤΣΟΣ
Οι ερωτώντες Περιφερειακοί Σύμβουλοι
ΓΚΛΕΤΣΟΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ( επικεφαλής)
Αγγελακόπουλος Απόστολος
Αγγελόπουλος Γεώργιος
Αγγελοπούλου Βασιλική
Αλεξίου Ιωάννης
Γκλέτσου Ελευθερία
Δρόσος Παρασκευάς
Λάμπου Σπύρος
Λύκος Βασίλειος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου