ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ ΕΥΒΟΙΑΣ
ΠΡ. ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΤΡΟΦΙΜΩΝ
Χαλκίδα, 11 Φεβρουαρίου 2021
Β. Αποστόλου: Στον αέρα τα τμήματα του ΕΚΠΑ στα Ψαχνά Ευβοίας
Ομιλία του Βουλευτή ΣΥΡΙΖΑ Ν. Ευβοίας και πρώην Υπουργού Βαγγέλη Αποστόλου, κατά τη συζήτηση του σ/ν Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων: «Εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, προστασία της ακαδημαϊκής ελευθερίας, αναβάθμιση του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος και άλλες διατάξεις.»:
“Κυρίες και κύριοι Υπουργοί και συνάδελφοι βουλευτές της Ν.Δ. αναστατώσατε το χώρο της παιδείας με το ν/σ που φέρατε, ένα νομοσχέδιο που το αφήγημά του που το στηρίξατε στις δημοσκοπήσεις.
Δεν λάβατε καθόλου υπόψη σας τους χιλιάδες πολίτες, που παρόλο τον εκφοβισμό και την άκρατη αστυνομοκρατία, τολμούν να διαδηλώνουν στους δρόμους;
Δεν λάβατε υπόψη σας τι σας είπε η σύνοδος των Πρυτάνεων, το μεγαλύτερο μέρος των εκπροσώπων των φορέων, αλλά και η αντιπολίτευση;
Λένε λοιπόν όλοι αυτοί ότι, με το νέο σύστημα για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, με την εφαρμογή των διπλών μηχανογραφικών και την αύξηση των βάσεων, θα αφήσετε εκτός έναν στους τέσσερις αποφοίτους Λυκείου σε σχέση με πέρυσι .
Λένε λοιπόν όλοι αυτοί ότι, επειδή η κρατική χρηματοδότηση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης συνδέεται με τον αριθμό των εγγεγραμμένων φοιτητών, αρκετά τμήματα των περιφερειακών Πανεπιστημίων θα αντιμετωπίσουν προβλήματα βιωσιμότητας και θα βρεθούν αντιμέτωπα με τον κίνδυνο να κλείσουν.
Λένε λοιπόν όλοι αυτοί ότι, η φοίτηση στα δημόσια πανεπιστήμια θα είναι προνόμιο μόνο όσων έχουν εξασφαλισμένη την οικονομική τους υποστήριξη και όσων μπορούν να αποφύγουν την όποια ατυχία μπορεί να καθυστερήσει τη φοίτησή τους.
Όσοι δηλαδή θα χρειαστεί να δουλέψουν, παράλληλα με τις σπουδές τους ή όσοι τους τύχει κάτι απρόοπτο που θα τους καθυστερήσει πέρα από το καθοριζόμενο όριο, αποκλείονται από το δικαίωμα της μόρφωσης και της επαγγελματικής αποκατάστασης.
Λένε λοιπόν όλοι αυτοί ότι τα ζητήματα της φύλαξης και ασφάλειας των Πανεπιστημίων έχουν υπερμεγενθηθεί προκειμένου το Επιτελικό Κράτος της Δεξιάς να ελέγχει κάθε πυρήνα ανεξάρτητης έκφρασης.
Όλοι οι παραπάνω δεν είναι η «Κοινή γνώμη»;
Για την κυρία Κεραμέως, στην προκειμένη περίπτωση, οι απόψεις αυτές είναι απλώς “διαφορετικές θέσεις, διαφωνίες οι οποίες είναι απολύτως θεμιτές και αποτελούν τον πλούτο της δημοκρατίας”, χωρίς τελικά να λαμβάνονται υπόψη.
Χειροπιαστό παράδειγμα των προθέσεων και των αποτελεσμάτων της νομοθέτησης της ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας, αλλά και συνολικά της Νέας Δημοκρατίας, είναι οι νόμοι 4653/2020 για την ανώτατη εκπαίδευση και 4763/2020 για την επαγγελματική εκπαίδευση.
Άκουσα πριν από λίγο τον Υφυπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης να αναπτύσσει τις απόψεις του για το ν/σ. Δεν τον άκουσα όμως να λέει τι θα γίνει με τη λειτουργία των Επαγγελματικών Σχολών του ΕΛΓΟ-ΔΗΜΗΤΡΑ του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, σχολές με αναγνωρισμένο έργο και περιζήτητες από όσους επιθυμούσαν να εκπαιδευτούν, προκειμένου να ασχοληθούν με αγροτικές δραστηριότητες.
Δεν υπάρχει ούτε σ΄ αυτό το ν/σ καμία αναφορά και καμία μέριμνα για τη συνέχιση της λειτουργίας τους και την αξιοποίηση της εμπειρίας και της προσφοράς τους.
Με το Ν.4653/2020 για την ανώτατη εκπαίδευση επιτεθήκατε στην ενίσχυση των περιφερειακών Πανεπιστημίων που εμείς είχαμε θεσμοθετήσει, για να αναστείλετε τη λειτουργία των 37 νέων πανεπιστημιακών τμημάτων.
Μεταξύ αυτών και τα 3 τμήματα του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, που ιδρύθηκαν στα Ψαχνά της Εύβοιας. Η επαναξιολόγηση που αποφασίσατε δεν στηρίζεται πουθενά, ούτε σε προγράμματα σπουδών, ούτε σε διαδικασίες λειτουργίας, ούτε σε έλλειψη χρηματοδότησης.
Γιατί λοιπόν αγνοείτε όλα αυτά και επικαλείστε ανύπαρκτους λόγους, πόσο μάλλον όταν το ΕΠΚΑ όχι μόνο αγκάλιασε αυτή τη ρύθμιση, αλλά και τη θεωρεί ότι συμβάλει και στη δική του αναβάθμιση;
Βέβαια τα περιφερειακά πανεπιστήμια θα αντιμετωπίσουν πρόβλημα τόσο λόγω υποψηφιοτήτων, όσο και λόγω της βάσης εισαγωγής που θεσμοθετείτε.
Το πρώτο πρόβλημα που προκύπτει είναι ότι τα τμήματα θα αυτοπροσδιορίζονται ως πρωτοκλασάτα ή δευτεροκλασάτα, καθορίζοντας μόνα τους τον συντελεστή βαρύτητας.
Ένα νέο τμήμα που εκ των πραγμάτων δε μπορεί να έχει ιστορικό υψηλών βάσεων εισαγωγής θα υποχρεώνεται ,είτε να αυτοχαρακτηριστεί ως δευτεροκλασάτο, είτε να μην έχει εισακτέους.
Το δεύτερο πρόβλημα είναι ότι με βάση τα στατιστικά των δύο τελευταίων ετών, αποκλείονται το 30% περίπου των υποψηφίων του πρώτου, του δεύτερου, του τρίτου και του τέταρτου πεδίου και
το τρίτο πρόβλημα είναι ότι προβλέπεται αξιολόγηση των νέων τμημάτων πριν αυτά ολοκληρώσουν ένα τετραετή πλήρη κύκλο λειτουργίας. Όλα αυτά σε συνδυασμό με την πιθανή μερική πλήρωση των προσφερόμενων θέσεων, θα οδηγήσουν τα νέα τμήματα σε δυσχερή θέση.
Με τις ρυθμίσεις λοιπόν που κάνετε όχι μόνο θα κλείσουν αρκετά τμήματα των περιφερειακών πανεπιστημίων, αλλά και θα καταρρεύσουν ολόκληρα.
Η ψήφιση του νομοσχεδίου σας πλήττει όχι μόνο την ακαδημαϊκή ελευθερία, αλλά κυρίως την περιφερειακή εκπαίδευση.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου