Ως τον καλύτερο οδικό χάρτη για να κερδίσουμε τον “πόλεμο” και να βγούμε από την κρίση όλοι μαζί, πιο δυνατοί, χαρακτήρισε τον Προϋπολογισμό του 2021 ο Σίμος Κεδίκογλου κατά την ομιλία του στην Ολομέλεια της Βουλής. Όπως τόνισε, δίνουν ένα διμέτωπο αγώνα, έναντι δύο αντίρροπων στόχων με αντίθετες απαιτήσεις, καθώς πρέπει να προστατέψουν τη δημόσια υγεία και παράλληλα να στηρίξουν και να αναζωογονήσουν την οικονομία. Ταυτόχρονα, απαντώντας στην κριτική που ασκήθηκε από την αντιπολίτευση επεσήμανε : “είναι γεγονός ότι ο ΣΥΡΙΖΑ δεν τα πάει καλά με τα νούμερα και ακόμα δεν έχει βρει απάντηση για τα 10 δις ευρώ, που η ΕΛΣΤΑΤ βρήκε, ότι λείπουν από τα έργα και τις ημέρες του”. Πρόσθεσε, επίσης, ότι η μέχρι στιγμής πορεία της Ελλάδας, σε αντίθεση με τα όσα ισχυρίζεται ο ΣΥΡΙΖΑ, και σε σύγκριση με τον διεθνή περίγυρο, έχει περιορίσει τις απώλειες σε σημαντικό βαθμό τόσο σε υγειονομικό, όσο και σε κοινωνικό επίπεδο, χωρίς αυτό να σημαίνει, ότι θα πρέπει να εφησυχάσουν, αντιθέτως, χρειάζεται διαρκής εγρήγορση.
Αναφέρθηκε, στη συνέχεια, στο διπλό χαρακτήρα που έχει ο Προϋπολογισμός του 2021, τον πολεμικό και τον μεταπολεμικό. Όπως εξήγησε, είναι πολεμικός γιατί πρέπει να συνεχίσουν την ενίσχυση της υγειονομικής θωράκισης της χώρας, αλλά και της κοινωνικής συνοχής – καθώς βρισκόμαστε εν μέσω του δεύτερου κύματος της πανδημίας και οι ειδικοί λένε ότι μπορεί να υπάρξει και τρίτο κύμα στις αρχές του νέου έτους, εάν υπάρξει αδικαιολόγητη χαλάρωση και μεταπολεμικός, γιατί πρέπει τάχιστα να ανορθώσουν την οικονομία, ενώ δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι η οικονομική ύφεση που προκάλεσε ο κορωνοϊός είναι η βαθύτερη από το τέλος του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου.
Ειδική αναφορά έκανε και στις προτάσεις της Επιτροπής Πισσαρίδη για τον τομέα της Υγείας, υπογραμμίζοντας ότι θα πρέπει η κρίση να αποδειχθεί ευκαιρία και στο πλαίσιο του Ταμείου Ανάκαμψης θα είναι δυνατόν να αξιοποιηθούν οι διαπιστώσεις του πορίσματος για τη δημόσια Υγεία. Συγκεκριμένα, είπε, ότι μπορεί να γίνει μία βάση διαλόγου, εκτιμώντας ότι δεν υπάρχει κανένας που να μη συμφωνεί στο ότι θα πρέπει ο τομέας της Υγείας να βελτιωθεί.
Επιπλέον, παρέθεσε συγκεκριμένα οικονομικά στοιχεία και μέτρα, τα οποία αποδεικνύουν την προσπάθεια που κατέβαλαν το 2020 για τη διατήρηση της κοινωνικής συνοχής, για την προστασία των ευπαθών και ευάλωτων, για να μείνει- όπως είπε- “ζωντανή” η οικονομία.
Ακολουθεί αναλυτικά η ομιλία:
«Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Ένας κλασσικός ορισμός λέει ότι ο Προϋπολογισμός είναι ο οδικός χάρτης της Κυβέρνησης για να διαμορφώσει το οικονομικό και κοινωνικό γίγνεσθαι στη διάρκεια του επόμενου έτους.
Η πρωτοφανής ιδιομορφία, όμως, στην περίπτωση του 2021 είναι ότι αυτός ο οδικός χάρτης πρέπει να γίνει σε αχαρτογράφητα εδάφη, όπως διαμορφώνεται το διεθνές σκηνικό, υπό τις συνθήκες της παγκόσμιας πανδημίας.
Δίνουμε ένα διμέτωπο αγώνα, έναντι δύο αντίρροπων στόχων, δύο στόχων με αντίθετες απαιτήσεις. Από τη μία πρέπει να προστατέψουμε τη δημόσια υγεία, από την άλλη πρέπει να στηρίξουμε και να αναζωογονήσουμε την οικονομία.
Η αναζήτηση της χρυσής τομής δεν είναι εύκολη υπόθεση, πόσω μάλλον όταν ο εχθρός, η παγκόσμια επιδημία, επιτίθεται κατά κύματα. Η μέχρι στιγμής πορεία της Ελλάδας, ό, τι και αν λέει ο ΣΥΡΙΖΑ - σε σύγκριση με τον διεθνή περίγυρο – έχει περιορίσει τις απώλειες σε σημαντικό βαθμό, τόσο σε υγειονομικό, όσο και σε κοινωνικό επίπεδο, αλλά δεν επιτρέπεται κανένας εφησυχασμός. Χρειάζεται διαρκής εγρήγορση.
Γι΄ αυτό και ο Προϋπολογισμός του 2021 έχει διπλό χαρακτήρα. Είναι και πολεμικός και μεταπολεμικός – αν μου επιτρέπεται ο παραλληλισμός. Πολεμικός γιατί πρέπει να συνεχίσουμε την ενίσχυση της υγειονομικής θωράκισης της χώρας αλλά και της κοινωνικής συνοχής – είμαστε εν μέσω του δεύτερου κύματος της πανδημίας και οι ειδικοί λένε ότι μπορεί να υπάρξει και τρίτο κύμα στις αρχές του νέου έτους, εάν υπάρξει αδικαιολόγητη χαλάρωση. Μεταπολεμικός γιατί πρέπει τάχιστα να ανορθώσουμε την οικονομία – άλλωστε η οικονομική ύφεση που προκάλεσε ο κορωνοϊός είναι η βαθύτερη από το τέλος του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου, οπότε δεν είναι παράταιρος ο χαρακτηρισμός.
Ας ξεκινήσουμε από το πρώτο μέτωπο, το υγειονομικό, γιατί πάνω απ΄ όλα είναι η ζωή. Οι δαπάνες του Υπουργείου Υγείας, πέραν των τακτικών, αυξήθηκαν κατά 788 εκατ. ευρώ το 2020, σε σχέση με το 2019 (μία αύξηση περί το 20%). Σχεδόν το σύνολο της αύξησης ( τα 784 εκατ. ευρώ οφείλονται σε δαπάνες σχετιζόμενες με τον κορωνοϊό}
Τώρα, επισημαίνεται - να το πούμε άλλη μία φορά, γιατί η επανάληψη είναι μήτηρ της μαθήσεως- ότι οι τακτικές δαπάνες για το Υπουργείο Υγείας είχαν ήδη αυξηθεί σε 4 δις 43 εκατ. ευρώ το 2019, έναντι 3 δις 675 εκατ. ευρώ το 2018. Και να υπενθυμίσουμε πάλι ότι η τελευταία κυβέρνηση Σαμαρά το 2014 είχε δαπάνες 4 δις 750 εκατ. Ευρώ, με τα στοιχεια των προϋπολογισμών του κάθε έτους έτσι όπως κατατέθηκαν στη Βουλή, δηλαδή, η τελευταία κυβέρνηση Σαμαρά είχε σχεδόν 1 δις ευρώ παραπάνω δαπάνες για την Υγεία, για το Υπουργείο Υγείας απ΄ότι η τελευταία κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ. Και επειδή πρωτοτύπησε ο πρώην Υπουργός, λυπάμαι που δεν είναι στην αίθουσα, στην Επιτροπή μάς είχε μιλήσει με ποσοστά επί του ΑΕΠ, ξέχασε όμως μετά να διευκρινίσει ότι λείπανε 10 δις ευρώ σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ. Τώρα, μάς είπε για ποσοστό επί του ΑΕΠ σε ό, τι αφορά τις δαπάνες Υγείας. Είναι 7,5% μάλλον δεν συνυπολογίσατε τη συνεισφορά των πολιτών.
Για το 2021, να κοιτάξουμε το μέλλον, προβλέπεται, ότι οι τακτικές δαπάνες (πλην κορωνοϊού) θα αυξηθούν από τα 4 δις 43 εκατ. ευρώ φέτος σε 4 δις 126 εκατ. ευρώ το 2021.
Καθώς οι δαπάνες του κορωνοϊού είναι έκτακτες και απρόβλεπτες, έχει προβλεφθεί επιπλέον σχετικό ειδικό αποθεματικό για τον κορωνοϊό (ύψους 3 δις. ευρώ), για το οποίο θα πω περισσότερα στη συνέχεια.
Επειδή, όμως, βαθιά μου πίστη είναι στο ρητό, ότι η κρίση πρέπει να αποδειχθεί ευκαιρία θέλω να αναφερθώ στις προτάσεις της Επιτροπής Πισσαρίδη για τον τομέα της Υγείας και είμαι σίγουρος, επειδή αναφέρθηκε στην επιτροπή και ο Υπουργός ο κ Σκυλακάκης στο Ταμείο Ανάκαμψης, ότι στο πλαίσιο του Ταμείου μπορούν να αξιοποιηθούν και αυτές οι διαπιστώσεις.
Το πόρισμα εντοπίζει αγκυλώσεις και προτείνει λύσεις. Ενδεικτικά στις αγκυλώσεις αναφέρεται:
Η έλλειψη αξιολόγησης της ποιότητας υγειονομικής περίθαλψης, όπως για παράδειγμα η θνησιμότητα μετά την εισαγωγή σε νοσοκομείο, η υποστελέχωση και η ανορθολογική κατανομή του υγειονομικού δυναμικού, η έλλειψη οργανωμένου συστήματος πρωτοβάθμιας περίθαλψης.
Στις προτάσεις της Επιτροπής Πισσαρίδη περιλαμβάνονται:
Η αύξηση της διοικητικής και οικονομικής αυτονομίας των δημόσιων νοσοκομείων.
Η ενίσχυση του συστήματος αξιολόγησης.
Ο εξορθολογισμός των δαπανών.
Η ορθολογική κατανομή ιατρικού του προσωπικού και τα κίνητρα για κάλυψη θέσεων σε παραμεθόριες και δυσπρόσιτες περιοχές, έχω το παράδειγμα από την ιδιαίτερη πατρίδα μου τη Βόρεια Εύβοια , πολύ δύσκολα έρχονται γιατροί, προκηρύσσονται θέσεις και κηρύσσονται άγονες οι προκηρύξεις στη συνέχεια. Πρέπει να δοθούν κίνητρα, δεν είναι πολίτες ενός κατώτερου Θεού.
Οι συνέργειες δημόσιου και ιδιωτικού τομέα.
Η ανάπτυξη της πρωτοβάθμιας περίθαλψης.
Δεν νομίζω ότι υπάρχουν αντιρρήσεις σε αυτές τις διαπιστώσεις. Πρέπει να αξιοποιηθεί το πόρισμα της Επιτροπής Πισσαρίδη για τη δημόσια Υγεία. Έστω να γίνει μία βάση διαλόγου. Νομίζω ότι όλοι συμφωνούμε ότι πρέπει να βελτιώσουμε τον τομέα της Υγείας.
Τώρα, η προστασία της υγείας, της ζωής, είναι το πρώτο, το μείζον ζητούμενο. Αμέσως, όμως, ακολουθεί η ποιότητά της. Η προστασία της κοινωνικής συνοχής. Η προστασία όσων υφίστανται βαρύτερα τις οικονομικές συνέπειες της υγειονομικής κρίσης. Στο σημείο αυτό θέλω να σταθώ ιδιαίτερα στο ειδικό αποθεματικό των 3 δισεκατομμυρίων ευρώ, που προβλέπει ο Προϋπολογισμός, γιατί συνδέει τα δύο μέτωπα του αγώνα που δίνουμε, γιατί συνδέει τους δύο αντίρροπους στόχους.
Το ειδικό αποθεματικό έχει προβλεφθεί για την αντιμετώπιση των συνεπειών του κορωνοϊού για το 2021. Των υγειονομικών, αλλά και των οικονομικών συνεπειών. Η κατανομή του – πολύ ορθώς- δεν έχει αποσαφηνισθεί, γιατί πρέπει να υπάρχει ευελιξία. Είναι όμως σαφές ότι όσο καλύτερα προστατευθούμε υγειονομικώς, τόσο μεγαλύτερο μέρος του αποθεματικού θα μπορεί να διατεθεί για την αντιμετώπιση των οικονομικών συνεπειών. Για την επέκταση των μέτρων στήριξης απασχόλησης, για την ενίσχυση συγκεκριμένων κλάδων της οικονομίας, για την αύξηση του αριθμού των δικαιούχων.
Προστατεύοντας την υγεία μας προστατεύουμε και την οικονομία μας, αυτό το μήνυμα πρέπει να περάσει.
Το 2020 καταβλήθηκε κάθε δυνατή προσπάθεια για τη διατήρηση της κοινωνικής συνοχής, για την προστασία των ευπαθών και ευάλωτων, για να μείνει ζωντανή η οικονομία.
Με σειρά μέτρων στηρίξαμε:
• τις επιχειρήσεις με μείωση εσόδων
• τους εργαζόμενους των πληττόμενων κλάδων, με ειδική μέριμνα για τους εποχικά εργαζόμενους και τους απασχολούμενους στους κλάδους του τουρισμού, του πολιτισμού, του αθλητισμού, της ψυχαγωγίας και του επισιτισμού
• τους ελεύθερους επαγγελματίες και τους αυτοαπασχολούμενους
• τους άνεργους
• τους αγρότες
• τους ιδιοκτήτες ακινήτων για τις μειώσεις ενοικίων, που εμμέσως στήριξαν τους ευπαθείς ενοικιαστές
• τους δανειολήπτες
• τις μεταφορές (αεροπορικές, ακτοπλοϊκές και χερσαίες) καθώς και τους συγκοινωνιακούς φορείς.
Συνολικά πραγματοποιήθηκαν 62 παρεμβάσεις (μαζί με το ειδικό αποθεματικό ) το σύνολο είναι 31,5 δις ευρώ για τα έτη 2020 & 2021 (24 δις για το 2020 και 7,5 δις για το 2021).
Ειδικότερα για το 2021 προβλέπονται:
• 816 εκατομμύρια για τη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών κατά τρεις μονάδες
• 767 εκατομμύρια για την αναστολή της εισφοράς ειδικής αλληλεγγύης στον ιδιωτικό τομέα
• 322 εκατομμύρια για την κάλυψη ασφαλιστικών εισφορών από τον κρατικό προϋπολογισμό και την επιδότηση 200 ευρώ ανά πρόσληψη μακροχρόνια άνεργου για 6 μήνες, με στόχο τη δημιουργία 100 χιλιάδων θέσεων εργασίας.
• 439 εκατομμύρια για την αποζημίωση ειδικού σκοπού και άλλα 301 εκατομμύρια για την προσαύξησή της
• 800 εκατομμύρια σε μη επιστρεπτέα επιχορήγηση σε μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις μέσω των ΟΤΑ
• 78 εκατομμύρια για την παράταση του τακτικού τμήματος της επιδότησης ανέργων
• 280 εκατομμύρια για το πρόγραμμα «Γέφυρα» για δανειολήπτες.
Συνυπολογίστε και τα 131 εκατομμύρια για επιπλέον προσλήψεις έκτακτου υγειονομικού προσωπικού, τα 3 δις του ειδικού αποθεματικού, που θα χρησιμοποιηθεί κατά το δοκούν αλλά σίγουρα μέσα στο α΄ εξάμηνο του 2021 και είναι μία γενναία προσπάθεια, έχουμε καταβάλλει κάθε δυνατή προσπάθεια, γιατί είναι ένας πόλεμος και κ.κ. συνάδελφοι ρίχνουμε όλες μας τις δυνάμεις.
Σε σχέση με το ΑΕΠ η Ελλάδα έχει από τα μεγαλύτερα ποσοστά στην ΕΕ για την αντιμετώπιση του κορωνοϊού με θετικά αποτελέσματα και σε κοινωνικό επίπεδο, συγκρατώντας την ανεργία και προστατεύοντας τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις.
Παράλληλα , φροντίζουμε ιδιαίτερα τις πλέον ευπαθείς ομάδες, με κύριο φορέα τον ΟΠΕΚΑ συνεχίζοντας την καταβολή προνοιακών παροχών και οικονομικών ενισχύσεων που έχουν νομοθετηθεί για τους ανασφάλιστους υπερήλικες για τα επιδόματα παιδιού, το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα, τα 2.000 ευρώ για κάθε νεογέννητο, για την επιδότηση στέγασης, για τις προνοιακές παροχές σε χρήμα σε άτομα με αναπηρία. Ειδικά για τα άτομα αυτά βελτίωση της ποιότητας ζωής τους, η ενίσχυση της αυτόνομης διαβίωσής τους και η εξάλειψη των εμποδίων στην ισότιμη κοινωνική συμμετοχή τους είναι από τις βασικές προτεραιότητές μας στον τομέα της Πρόνοιας και της Κοινωνικής Αλληλεγγύης, μαζί με την καταπολέμηση της φτώχειας και του κοινωνικού αποκλεισμού και την προώθηση σύγχρονων και αποτελεσματικών πολιτικών στήριξης της οικογένειας.
Καθοριστικός είναι ο ρόλος των Οργανισμών Κοινωνικής Ασφάλισης, που εξυγιαίνονται, εξορθολογίζονται και εκσυγχρονίζονται με τις μεταρρυθμιστικές πρωτοβουλίες της Κυβέρνησης. Το ισοζύγιο όλων των Οργανισμών αυτών προβλέπεται να διαμορφωθεί σε ένα πλεόνασμα ύψους 754 εκατ. Ευρώ βελτιωμένο κατά 578 εκατ. σε σχέση με το 2020. Κρατάμε λοιπόν άμυνα, γερή άμυνα σε υγειονομικό και σε κοινωνικό επίπεδο, όμως με αφετηρία τους μαζικούς εμβολιασμούς, που αναμένονται στις αρχές του νέου έτους και των οποίων το κόστος αναλαμβάνει ο ΕΟΠΥΥ πρέπει να περάσουμε στη μετα-κορωνοϊό εποχή, σχεδιάζουμε την αντεπίθεση, την ανόρθωση της οικονομίας μας.
Κύριος στόχος είναι η δημιουργία πολλών και καλών θέσεων εργασίας. Γιατί καλό είναι που συγκρατήσαμε την ανεργία σε συνθήκες πανδημίας, αλλά πρέπει να φτάσουμε στη δραστική μείωσή της.
Κλειδί είναι η προσέλκυση επενδύσεων (γιατί πρέπει να φέρουμε νέο χρήμα στην οικονομία μας) και αρωγός μας είναι το γεγονός ότι έχουμε ήδη χτίσει δύο γερά θεμέλια.
Το πρώτο είναι η ολοένα αυξανόμενη εμπιστοσύνη που απολαμβάνει διεθνώς η οικονομία μας, όπως αποδεικνύει η ραγδαία πτώση των επιτοκίων δανεισμού, οι εκθέσεις της Κομισιόν, οι αξιολογήσεις διεθνών οίκων.
Το άλλο θεμέλιο είναι ότι έχουμε δημιουργήσει ένα ελκυστικό πλαίσιο για επενδύσεις, με τις μεταρρυθμίσεις στην αγορά εργασίας και τη φορολογία, με την απλοποίηση διαδικασιών, με την καταπολέμηση της γραφειοκρατίας.
Καταλυτικός παράγοντας είναι η διαχείριση και η αξιοποίηση της περιουσίας του Ελληνικού Δημοσίου και οι αποκρατικοποιήσεις. Και εκεί προχωράμε με έναν συγκεκριμένο προγραμματισμό.
Σημαντικό μέρος της διαχείρισης των περιουσιακών στοιχείων του Ελληνικού Δημοσίου έχει μεταβιβασθεί στην Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας (ΕΕΣΥΠ).
Άμεση θυγατρική της είναι ο Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου, το ΤΑΙΠΕΔ και η Μονάδα Αποκρατικοποιήσεων, Διαχείρισης Κινητών Αξιών και Επιχειρησιακού Σχεδιασμού που παρακολουθεί όλα τα στοιχεία.
Ήδη, η ΕΕΣΥΠ έχει δώσει απτά αποτελέσματα. Ενδεικτικό είναι ότι τα κέρδη της ΕΕΣΥΠ αυξήθηκαν εντός του 2019 (το β΄ εξάμηνο δηλαδή) από 13,1 εκατ. ευρώ σε 57,2 εκατ. ευρώ, ενώ τα ενοποιημένα καθαρά κέρδη της ΕΕΣΥΠ και των εταιρειών του χαρτοφυλακίου της, για τη χρήση του 2019 έφτασαν τα 191,7 εκατ. ευρώ, έναντι ζημιών το 2018, με βελτίωση των μεγεθών σχεδόν στο σύνολο των εταιρειών μεταξύ τους και πολλές ΔΕΚΟ.
Κλείνοντας, ο Προϋπολογισμός του 2021 είναι ο καλύτερος οδικός χάρτης για να κερδίσουμε τον πόλεμο, για να βγούμε από την κρίση όλοι μαζί πιο δυνατοί.
Ευχαριστώ.”
*************************************************************************
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου