Ομιλία του Βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Ν. Ευβοίας και Πρώην Υπουργού Βαγγέλη Αποστόλου, κατά τη συζήτηση του σ/ν του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων την Παρασκευή 24/7/2020 με θέμα «Απλούστευση πλαισίου άσκησης οικονομικών δραστηριοτήτων αρμοδιότητας Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και άλλες διατάξεις»
“Επειδή κύριοι συνάδελφοι της Ν.Δ. συνεχίζετε τη ρητορεία για τις μεγάλες επιτυχίες στην πρόσφατη Σύνοδο Κορυφής και μάλιστα τη συνδέετε με τον αγροτικό χώρο θα επαναλάβω:
Ο κ. Μητσοτάκης αλλά κι εσείς κύριε Υπουργέ αναφερθήκατε σε 70 δις, ενώ αυτά που διασφαλίστηκαν ήταν τα 32 δις από το συνολικό ποσό των 750 του Ταμείου Ανάκαμψης, χρήματα που προβλέπονται για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων από την πανδημία του κορωνοϊού.
Για την ΚΑΠ ο προϋπολογισμός που συμφωνήθηκε ανέρχεται, σε σταθερές τιμές 2018, στα 336 δις, ενώ τον παρουσιάσατε με τις αλχημείες σας ως σταθερό σε σχέση με τη προηγούμενη περίοδο, δηλαδή στα 383 δις.
Όλα δείχνουν ότι θα είναι μειωμένος κατά 46,5 δις (-12%), δηλαδή θα υπάρξει μια μείωση μεγαλύτερη από τις άμεσες ενισχύσεις μιας χρονιάς.
Κι επειδή η ερχόμενη μεταρρύθμιση της ΚΑΠ ενδέχεται να φέρει κι άλλες μειώσεις λόγω της σύνδεσής της, για παράδειγμα με το κλίμα, με την πράσινη συμφωνία και άλλα περιμένω μια απάντηση σε δύο ερωτήματά μου που με απασχολούν έντονα:
α) Τα 500 εκ. € που θα «λάβουν ως δωράκι» οι Βαλτικές Χώρες για τα οποία μάλιστα δεν αναφέρεται σαφώς πως θα εξασφαλιστούν. Μήπως μειώσουν τις άμεσες ενισχύσεις της Ελλάδας για να συμπληρωθεί το ποσόν αυτό; Και
β) τι θα γίνει με το στρατηγικό σχέδιο που είναι συνυφασμένο με την υλοποίηση της ΚΑΠ της επόμενης περιόδου; Έχει ανατεθεί σε συγκεκριμένη ομάδα του Γεωπονικού Πανεπιστημίου. Που βρίσκεται και ποιες νέες δεσμεύσεις φέρνει;
Δυστυχώς φαίνεται ότι για μια ακόμη φορά ο αγροτικός τομέας, δεν αποτελεί προτεραιότητα για σας, ούτε για την Ε.Ε.
Κι έρχομαι στο νομοσχέδιο.
Είναι εμφανής πλέον η τακτική σας να καταθέτετε στη Βουλή βιαστικά και πρόχειρα νομοσχέδια, άλλοτε αντιγράφοντας νόμους και άλλοτε συγκεντρώνοντας σκόρπιες ρυθμίσεις που μπορούσατε με απλές τροπολογίες ή ακόμη και με Υπουργικές Αποφάσεις να τις προσεγγίσετε.
Για τις διατάξεις του ειπώθηκαν πολλά.
Θα σταθώ ιδιαίτερα στην εκπροσώπηση των αγροτών που είναι βασικό ζητούμενο για το χώρο σήμερα.
Τον Αύγουστο του 2018 είχαμε καταθέσει στην Γ.Γ. της Βουλής έτοιμο νομοσχέδιο, δηλαδή είχαν ολοκληρωθεί όλες οι διαδικασίες για να κατατεθεί προς συζήτηση για τις Αγροτικές Επαγγελματικές Ενώσεις. Δυστυχώς δεν μπόρεσε να γίνει νόμος του κράτους.
Αντίθετα αξιοποιήθηκαν σταδιακά πολλές τροπολογίες που περιέχονταν στο νομοσχέδιο αυτό, αναμφίβολα χρήσιμες για τις λειτουργικές ανάγκες του αγροτικού τομέα όχι όμως ικανές να χαράξουν μια νέα αγροτική στρατηγική, γιατί δεν αξιοποιήθηκε η βασική του στόχευση, που ήταν η ανάγκη να αποκτήσουν οι επαγγελματίες αγρότες αντιπροσωπευτική εκπροσώπηση προκειμένου να συμμετάσχουν ενεργά στην χάραξη μιας νέας αγροτικής πολιτικής που ιδιαίτερα σήμερα είναι προτεραιότητα.
Οι σχεδόν ανύπαρκτοι αγροτικοί σύλλογοι με ένα παρωχημένο θεσμικό πλαίσιο δεκαετιών είναι αδύνατον να εκπροσωπήσουν ουσιαστικά όλους τους κλάδους της αγροτικής οικονομίας.
Η υφιστάμενη εκπροσώπηση των συνεταιριστικών επιχειρήσεων δεν διαθέτει την απαραίτητη ευρύτερη νομιμοποίηση να εκφράσει το σύνολο των αγροτών παρά μόνο το μέρος εκείνο των 140 χιλιάδων συνεταιρισμένων αγροτών, ενδεχόμενα και τα ειδικά προβλήματα που απασχολούν τις συνεταιριστικές επιχειρήσεις.
Οι διεπαγγελματικές οργανώσεις ως θεσμός Ευρωπαϊκού κεκτημένου από την φύση τους έχουν προσανατολισμό που στοχεύει συγκεκριμένα στην διεπαγγελματική συνεργασία για την προώθηση του προϊόντος.
Αναπόφευκτα έπρεπε να αναζητηθεί ένας νέος καθολικός θεσμός που θα συσπειρώνει και εκπροσωπεί το σύνολο των αγροτών όλων των κλάδων.
Η πολιτεία μαζί με το θεσμό που θα εκφράζει το σύνολο των κατ΄ επάγγελμα αγροτών που απαραίτητα θα διαθέτει ευρεία αντιπροσωπευτικότητα, πρέπει να προσδιορίσουν και να συμφωνήσουν τις απαιτήσεις της Εθνικής Οικονομίας από τον αγροτικό τομέα καθώς και τις απαιτήσεις των αγροτών από την πολιτεία. Μόνο έτσι μπορεί να σχεδιαστεί και υλοποιηθεί ένα στρατηγικό σχέδιο κοινής αποδοχής και ουσιαστικής αποτελεσματικότητας προς όφελος των αγροτών αλλά και της εθνικής οικονομίας.
Στην θέση των Επαγγελματικών Ενώσεων θα μπορούσε να είναι και η επαναφορά του θεσμού των Αγροτικών Επιμελητήριων, σημασία έχει ότι πρέπει να υπάρξει εκπροσώπηση των αγροτών με ευρύτατη εκπροσώπηση και δημοκρατική νομιμοποίηση.
Αντίθετα οι διατάξεις που μέχρι σήμερα έχετε φέρει στην εκπροσώπηση των αγροτών όχι μόνο δεν είναι ικανές να αλλάξουν την ροή των πραγμάτων στον τομέα, αλλά και δεν δημιουργούν τις προϋποθέσεις μη σωστής εκπροσώπησης του χώρου.
Ώσπου να γίνει αυτό χρησιμοποιείστε σωστά τουλάχιστον το νομικό υπόβαθρο που έχετε παραλάβει από τη δική μας κυβέρνηση ειδικά σε δύο ζητήματα, το πρώτο είναι η αντιμετώπιση των κακών πρακτικών στην εμπορία των αγροτικών προϊόντων με την πλήρη εφαρμογή της πληρωμής των αγροτών σε 2 μήνες και το δεύτερο είναι η σωστή αξιοποίηση της ρύθμισης για την υποχρεωτική αναγραφή της χώρας προέλευσης για το γάλα και το κρέας, καθώς και των προϊόντων τους αλλά και τη σωστή ενημέρωση του καταναλωτή. Ανέφερα τη λέξη σωστή γιατί σε λίγο χρόνο, όπως κι εσείς το γνωρίζετε, θα κληθούμε από την Ε.Επιτροπή να δώσουμε στοιχεία κι εκεί θα πρέπει οπωσδήποτε να εξασφαλίσουμε τη συνέχιση μετά τη λήξη της τριετούς εφαρμογής”.
*************************************************************************
Post Top Ad
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου