“Επειδή ένα μέρος του ν/σ αφορά σε τρόφιμα κι από την πλευρά των Υπουργών δεν υπήρξε ουσιαστική αναφορά στη συζήτηση μέχρι αυτή την ώρα, θεωρώ σκόπιμο να κάνω μια ειδική προσέγγιση στην εμπλοκή της νομοθετικής πρωτοβουλίας στη λειτουργία του ΕΦΕΤ.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, όταν το 1999 ιδρύθηκε ο ΕΦΕΤ, ο τότε Υπουργός Γεωργίας ήρθε στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου, έχοντας έναν ογκώδη φάκελο που αναφερόταν σε θέματα τροφίμων και ενημέρωσε και την Επιτροπή, για την ίδρυση του ΕΦΕΤ.
Την επομένη, με το φάκελο μαζί, πήγε στο Υπουργικό Συμβούλιο κι ενώ πήρε την έγκριση για την ίδρυση του ΕΦΕΤ, δυστυχώς έφυγε χωρίς το φάκελλο, γιατί κάποιος άλλος Υπουργός, ο προκάτοχός σας της Βιομηχανίας τότε, του τον πήρε.
Το αναφέρω αυτό γιατί από τότε άρχισε μια περιφορά, μια περιοδεία του ΕΦΕΤ από Υπουργείο σε Υπουργείο, πάντα με εμπλοκές η συγκεκριμένη διαδικασία, πάντα με αλληλοκαλυπτόμενες αρμοδιότητες.
Κι εγώ ο ίδιος, στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων βίωσα τέτοιες καταστάσεις, τόσο από την πλευρά του Υπουργείου Υγείας όσο και από την πλευρά του δικού σας Υπουργείου, Ανάπτυξης και Οικονομίας τότε.
Υπερασπίστηκα τις αρμοδιότητες του ΕΦΕΤ, γιατί το συγκεκριμένο θέμα έχει πλέον λυθεί, από το ενωσιακό δίκαιο.
Σύμφωνα με το κανονισμό της Ε.Επιτροπής 2017/625 ορίζονται οι κεντρικές αρμόδιες αρχές και ο Ενιαίος Φορέας Ελέγχου Τροφίμων για την εφαρμογή των Πολυετών Ολοκληρωμένων Εθνικών Σχεδίων Ελέγχου.
Για την οργάνωση, την εποπτεία, τον συντονισμό και τη διενέργεια των επίσημων ελέγχων και των άλλων επίσημων δραστηριοτήτων που διεξάγονται για την εξακρίβωση της συμμόρφωσης ορίζονται οι Γενικές Διευθύνσεις του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων (ΥΠΑΑΤ) δια των Διευθύνσεών τους και ο εποπτευόμενος από το ΥΠΑΑΤ Ενιαίος Φορέας Ελέγχου Τροφίμων.
Γι αυτό και ο τομέας των τροφίμων σήμερα διέπεται στην ολότητά του, τόσο από ρυθμίσεις, στις οποίες έχουν συμφωνήσει όλα τα κράτη μέλη και έχουν μετατραπεί σε σχετικές οδηγίες, όσο και από ρυθμίσεις των εθνικών κυβερνήσεων, σύμφωνα με τις οποίες κάθε κράτος μέλος, για την εφαρμογή τους, ορίζει μια κεντρική αρμόδια αρχή ελέγχου η οποία αναγνωρίζεται ως η μόνη από τα θεσμικά όργανα της Ε.Ε. και ελέγχεται από αυτά.
Ήδη λοιπόν, από το 2006 η χώρα μας έχει ως κεντρική αρμόδια αρχή το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και τις υπηρεσίες του και τον ΕΦΕΤ, που εποπτεύει.
Σημειώνεται ότι επί θητείας μου ενίσχυσα τον τομέα των Τροφίμων με την ίδρυση Γενικής Διεύθυνσης Τροφίμων, παρότι επί χρόνια φιγουράριζε στο τίτλο του Υπουργείου η λέξη τρόφιμα
Συμφωνούμε λοιπόν ότι ο ΕΦΕΤ είναι αυτός που ελέγχεται από τα όργανα της Ε.Ε. για τις υποχρεώσεις που έχει αναλάβει η χώρα, όχι μόνο για την υγιεινή ασφάλεια, αλλά και την προστασία του καταναλωτή σε θέματα απάτης στον τομέα των τροφίμων.
Γι αυτό και όλες τις σχετικές αρμοδιότητες, τις ασκεί το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων ως κεντρική αρμόδια αρχή.Είναι δυνατόν όλες αυτές οι υποχρεώσεις να ενταχθούν σε ένα γενικότερο πλαίσιο διερεύνησης με άλλες κατηγορίες προϊόντων (π.χ τσάντες μαϊμού και άλλα); Δεν θα υποβάθμιζε το κύριο όπλο που έχουν τα ελληνικά τρόφιμα, την ποιοτική τους υπόσταση;
Είναι δυνατόν στον τομέα του ελαιόλαδου, πέρα από τις εργαστηριακές αναλύσεις στην εν λόγω υπηρεσιακή μονάδα, δηλαδή στο τμήμα χημικών αναλύσεων να αποδίδονται ευρύτερες αρμοδιότητες που αφορούν ζητήματα πολιτικής για ένα εθνικό προϊόν που ασκούνται διαχρονικά από το ΥΠΑΑΤ;
Υπάρχουν ζητήματα που πρέπει να διευκρινιστούν.
Τι είναι η απάτη στα τρόφιμα; Βασικά είναι η παραπλάνηση με νοθεία, παραποιημένα ή ανύπαρκτα σήματα και γενικά παραποιημένα προϊόντα.
Την αντιμετώπιση αυτής της απάτης τη χειρίζεται σήμερα, μέσω κοινού δικτύου και πληροφορικών συστημάτων κεντρικά ο ΕΦΕΤ σε συνεννόηση με τη Γενική Διεύθυνση Τροφίμων και σε επαφή με όλα τα κράτη -μέλη της Ε.Ε. ( Σύστημα έγκαιρης προειδοποίησης (RASF).
Αναφέρω μια περίπτωση, χαρακτηριστική των επιθέσεων παραπλάνησης που δέχονται τα ποιοτικά μας προϊόντα στις εξωτερικές αγορές, την περίπτωση του γιαουρτιού στην Τσεχία.
Πετύχαμε την απόσυρση του όρου ελληνικό γιαούρτι σε γιαούρτι που παρασκευαζόταν στην Τσεχία.
Μένει βέβαια στο ΥΠΑΑΤ να ολοκληρώσει γρήγορα τη διαδικασία που ξεκινήσαμε, της κατοχύρωσης του ελληνικού γιαουρτιού ως Προϊόν Γεωγραφικής Ένδειξης (ΠΓΕ).
Ένα δεύτερο ζήτημα που θέλω να τοποθετηθώ είναι για την εμπορία των απομιμητικών -παραποιημένων προϊόντων, δηλαδή τις επιθέσεις που δέχονται τα αγροτικά μας προϊόντα από τις ελληνοποιήσεις και τις παραπλανήσεις.
Δώσαμε μάχες και μάλιστα κερδοφόρες για να τις αντιμετωπίσουμε.
Κατοχυρώσαμε με νόμο, μετά από έντονη και επίπονη διαβούλευση στο πλαίσιο της Ε.Ε. την υποχρεωτική αναγραφή προέλευσης του γάλακτος και του κρέατος στα ζωϊκά προϊόντα, με σκοπό της διαφάνεια της εσωτερικής αγοράς και την αποφυγή παραπλάνησης του Έλληνα καταναλωτή. Θα γνωρίζει πλέον ο Έλληνας καταναλωτής το ελληνικό γάλα.
Αυτό φαίνεται ότι δεν το ακουμπάτε Είναι αδιανόητο όμως η εφαρμογή του συγκεκριμένου μέτρου να μην έχει εφαρμοστεί στο σύνολο της αγοράς. Είναι κρίμα να μας ζητήσουν την άρση της ρύθμισης.
Αντιμετωπίσαμε επίσης τις κακές πρακτικές στο χώρο επιβάλλοντας περιορισμό στην ασυδοσία των μεσαζόντων με την υποχρεωτική πληρωμή των 60 ημερών για τα νωπά και ευαλλοίωτα προϊόντα. Κι εκεί πρέπει να δώσετε ιδιαίτερο βάρος για να βοηθήσετε κι εσείς τον Έλληνα αγρότη
Θα πούμε περισσότερα στην ολομέλεια.”
*************************************************************************
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου