Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες ο συνολικός αριθμός των μεικτών ροών προσφύγων και μεταναστών κατά το 2019 είναι 69.214. Ανάμεσα στους ανθρώπους που εισέρχονται στη χώρα μας από το 2014, υπάρχει σταθερά ένα υψηλό ποσοστό ανηλίκων που κυμαίνεται στο 1/3 περίπου. Αρκετοί από τους ανηλίκους (κυρίως εφήβοι) ανήκουν στην ευαίσθητη ομάδα των ασυνόδευτων (δηλαδή παιδιών που δεν έρχονται εδώ με τη συνοδεία κάποιου κηδεμόνα ή συγγενή). Πρόκειται για παιδιά που αναγκάστηκαν από πολύ νωρίς κάτω από εξαιρετικά δύσκολες και επικίνδυνες συνθήκες να κάνουν το ταξίδι της προσφυγιάς προκειμένου να φροντίσουν για το μέλλον και των άλλων μελών της οικογένειας που άφησαν πίσω στη χώρα προέλευσης. Από το 2014, πέρασαν από τη χώρα μας περίπου 26.000 ασυνόδευτα παιδιά.
Οι ανήλικοι όλων των κατηγοριών αποτελούν την πιο ευάλωτη από όλες τις ομάδες προσφύγων και μεταναστών. Μετά τη φρίκη του πολέμου και των διώξεων που βίωσαν στη χώρα τους, ακολουθεί το εφιαλτικό ταξίδι προς την Ευρώπη και η εκμετάλλευση των διακινητών, οι ακατάλληλες για την ηλικία τους συνθήκες διαβίωσης στη χώρα υποδοχής, το βασανιστικό μετατραυματικό στρες, η αγωνία της επανένωσης με την οικογένεια (αν υπάρχει) και οι ρατσιστικές απειλές και επιθέσεις. Οι ανήλικοι όλων των ηλικιών (0-18 ετών) εκτίθενται καθημερινά σε τόσο πολλούς κινδύνους, ώστε η επιβίωσή τους να είναι εξαιρετικά επισφαλής.
Η εκπαίδευση μπορεί να οδηγήσει τα παιδιά αυτά στην ομαλότητα, να συμβάλει την ψυχολογική τους ενίσχυση και την κοινωνική επανένταξη, να δημιουργήσει τις προϋποθέσεις μιας αξιοβίωτης ζωής και να ενισχύσει την κοινωνική συνοχή με βάση τις αξίες του διαπολιτισμικού σεβασμού και της ισότητας.
Η παρουσία 12.867 παιδιών προσφύγων στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα κατά για το σχολικό έτος 2018-2019 αποτέλεσε μια θετική συνθήκη για την εκπαιδευτική και κοινωνική ένταξη. Όμως η εκπαίδευση προσφύγων και μεταναστών πρέπει να διευρυνθεί και να ενισχυθεί ώστε κανένα παιδί να μην είναι εκτός σχολείου.
Αυτή τη στιγμή όμως, μέσα από τις τελευταίες νομοθετικές ρυθμίσεις, τίθενται σοβαρά εμπόδια όχι μόνο στην εκπαίδευση των παιδιών προσφύγων αλλά και στην ασφαλή τους διαβίωση γενικότερα. Συγκεκριμένα:
1. Βάσει του νέου νόμου περί ασύλου, τα παιδιά άνω των 15 ετών αντιμετωπίζονται ως ενήλικοι και δεν αναγνωρίζονται ως ευάλωτη κοινωνική ομάδα, ρύθμιση η οποία αποτελεί παραβίαση της Σύμβασης για τα Δικαιώματα του παιδιού που η Ελλάδα έχει υπογράψει.
2. Η επιλεκτική χορήγηση ΑΜΚΑ, σύμφωνα με την εγκύκλιο του υπουργείου εργασίας, μόνο σε αναγνωρισμένους πρόσφυγες (εξαιρώντας τους αιτούντες άσυλο) απαγορεύει στην ουσία την εγγραφή των παιδιών στα σχολεία αλλά και την πρόσβασή τους σε δομές υγείας και φαρμακευτική αγωγή.
3. Κατά τον ίδιο τρόπο η ρύθμιση που καθιστά υποχρεωτική τη φοίτηση των παιδιών προσφύγων στο σχολείο, αποκλείει τεχνηέντως όλα τα υπόλοιπα τα παιδιά που δεν βρίσκονται σε καθεστώς αναγνωρισμένου πρόσφυγα.
4. Παράλληλα οι διαδικασίες για τη χορήγηση ασύλου είναι εξαιρετικά αργές και ο νέος νόμος για το άσυλο αποκλείει πλήθος περιπτώσεων αυξάνοντας επικίνδυνα τον αριθμό των ανθρώπων που θα βρίσκονται στη χώρα μας χωρίς νομιμοποιητικά έγγραφα.
5. Τα σχέδια της κυβέρνησης για προαναχωρησιακά κλειστά κέντρα κράτησης σε ακατοίκητα ξερονήσια προσβάλλουν την ανθρώπινη αξιοπρέπεια και παραβιάζουν το ελληνικό και ευρωπαϊκό δίκαιο. Επίσης, έχουν υψηλό κόστος χωρίς να δημιουργούν προοπτικές ένταξης των μεταναστών και προσφύγων και φυσικά αποκλείουν τους ανήλικους που θα βρίσκονται σε αυτά από οποιαδήποτε εκπαιδευτική διαδικασία, δίνοντας παράλληλα τροφή στις πιο ακραίες ρατσιστικές φωνές υπονομεύοντας την κοινωνική συνοχή.
Η πολιτεία οφείλει αντί να βάζει φραγμούς, να διευκολύνει και να εγγυάται την εκπαίδευση όλων των παιδιών χωρίς καμία διάκριση. Η ισότιμη πρόσβαση στην εκπαίδευση αποτελεί τη σημαντικότερη απάντηση στα φαινόμενα ρατσισμού και αποκλεισμού κάθε είδους ετερότητας –όχι μόνο της πολιτισμικής- που διαρκώς αυξάνονται στις σύγχρονες ευρωπαϊκές κοινωνίες, ανάμεσα στις οποίες είναι και η δική μας, δυναμιτίζοντας το μέλλον τους.
Ζητάμε:
• Άμεση εγγραφή των παιδιών μεταναστών και προσφύγων στο σχολείο (υποχρεωτικής εκπαίδευσης και μη) και εκμάθηση ελληνικών μέσα σε αυτό.
• Εκμάθηση Ελληνικών στους γονείς των παιδιών.
• Διεύρυνση των Τάξεων Υποδοχής, έναρξη της λειτουργίας τους από την αρχή της σχολικής χρονιάς και έγκαιρη στελέχωσή τους.
• Λειτουργία των ΔΥΕΠ ως προενταξιακό στάδιο σε περιπτώσεις που κρίνεται απαραίτητο προκειμένου να προετοιμάσει την γρηγορότερη εγγραφή σε σχολείο με Τ.Υ. ΟΙ ΔΥΕΠ πρέπει να αντιμετωπίζονται ως οργανικό και αναπόσπαστο τμήμα του σχολείου, και όχι ως περιθωριακή δομή.
• Λήψη μέτρων προκειμένου να περιοριστεί η μαθητική διαρροή.
• Λήψη μέτρων ειδικά για τα ασυνόδευτα παιδιά, τόσο σε σχέση με τη φοίτηση όσο και σε σχέση με τη διαμονή τους.
• Επίλυση του προβλήματος της μεταφοράς των μαθητών/-τριών από τα κέντρα φιλοξενίας προς τις σχολικές μονάδες.
• Ειδική μέριμνα για τους ανηλίκους ηλικίας 15-18 και διερεύνηση των εκπαιδευτικών-μορφωτικών τους αναγκών
• Ειδική μέριμνα για τους νεαρούς ενήλικες (18-25) όχι μόνο σε σχέση με την εκμάθηση της ελληνικής αλλά και την πρόσβασή τους σε ΣΔΕ και ΕΠΑΛ.
• Χορήγηση ΑΜΚΑ σε όλα τα παιδιά σχολικής ηλικίας και επαναφορά του κριτηρίου ευαλωτότητας στα παιδιά 15-18 ετών.
• Επιμόρφωση των εκπαιδευτικών σε ζητήματα διαπολιτισμικής εκπαίδευσης και διδασκαλίας των ελληνικών ως δεύτερη/ξένη γλώσσα (και όχι μόνο των φιλολόγων)
Η Γραμματεία των ΣΥΝΕΚ
*************************************************************************
Post Top Ad
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου