Νίκος Σιόλιας |
Δημοτικού Συμβούλου του Δήμου Χαλκίδέων.
Συντονιστή της Ν.Ε. Εύβοιας του ΣΥΡΙΖΑ
Κοιμηθήκαμε με τον «Κλεισθένη»… μας ξύπνησε το φάντασμα του «Καλλικράτη»!
Οι διατάξεις που αφορούν την αυτοδιοίκηση στο πολυνομοσχέδιο.
Ουσιαστικά οι διατάξεις για την Τοπική Αυτοδιοίκηση του πολυνονοσχεδίου, που έφερε με την διαδικασία του κατεπείγοντος και το ψήφισε, η αυτοδύναμη κυβέρνηση της Ν.Δ., είναι μια βίαιη αντιμεταρρύθμιση, μιας μεταρρύθμισης που δεν πρόλαβε να εφαρμοστεί. Ουσιαστικά, ακυρώνεται η πρόσφατη ψήφος του ελληνικού λαού στις δημοτικές και περιφερειακές εκλογές, χωρίς καν να έχουν προλάβει να συγκροτηθούν τα συμβούλια.
Προβλέπουν ότι αυτά θα έχουν πρόβλημα λειτουργίας, χρησιμοποιώντας στα επιχειρήματά τους, κάποια πολύ ακραία παραδείγματα, δίνοντας το βάρος σε αυτά και όχι στην πλειοψηφία των Δημοτικών και Περιφερειακών συμβουλίων, κρύβοντας το γεγονός ότι και με τις εκλογές της απλής αναλογικής η συντριπτική πλειοψηφία των δήμων έχει τη δυνατότητα να έχει πλειοψηφίες και συσχετισμούς, προκειμένου να παίρνει αποφάσεις.
Ουσιαστικά τι κάνουν; Παίρνουν την εξουσία του βουλευόμενων αντιπροσωπευτικών οργάνων, που είναι τα Δημοτικά και Περιφερειακά συμβούλια, και τη ξαναδίνουν στον Δήμαρχο και στον Περιφερειάρχη, σκέτο όμως. Διότι αυτός και η παράταξή του ορίζει τις πλειοψηφίες στην Οικονομική Επιτροπή και στα νομικά πρόσωπα.
Η Οικονομική Επιτροπή αποκτά υπερεξουσίες:
• εγκρίνει τον προϋπολογισμό των νομικών προσώπων.
• η Οικονομική Επιτροπή κάνει τον προγραμματισμό των προσλήψεων και όχι το δημοτικό συμβούλιο.
• η Οικονομική Επιτροπή από μόνη της μπορεί να κάνει ρύθμιση χρεών οφειλέτη στον δήμο πάνω από 150.000 και χωρίς όριο ποσού, ή να διαγράφει χρέη! Πού γίνεται αυτό;
Μια σειρά από αρμοδιότητες που είχε το δημοτικό συμβούλιο, τώρα, αν θέλει η Οικονομική Επιτροπή, θα τις στέλνει στο δημοτικό συμβούλιο, για να παίρνει αποφάσεις.
Αναφορικά με το ψευδεπίγραφο δίλημμα κυβερνησιμότητα ή δημοκρατία, η απάντηση είναι δημοκρατία.
Γιατί, ουσιαστικά, ο «Κλεισθένης», που ήταν η πρώτη απόπειρα μεταρρύθμισης, έφερνε στο επίκεντρο την λογική συνεργασίας των τοπικών κοινωνιών και των παρατάξεων.
Ο λαός αποφάσισε την πρώτη Κυριακή για το πρόγραμμα και τα πρόσωπα που θα τον αντιπροσωπεύσουν. Κατέταξε τον κάθε συνδυασμό και του είπε «Εσύ, ο υποψήφιος Δήμαρχος, με αυτήν την παράταξη, με αυτό το πρόγραμμα, θα πάρεις τόσους συμβούλους». Τη δεύτερη Κυριακή, με την εκλογή του δημάρχου, εκλέγει αυτόν τον οποίο θεωρεί ότι μπορεί να συνθέσει διαφορετικές απόψεις και προσεγγίσεις, όχι για να τον ξανακάνει μονοκράτορα. Γιατί αυτό τελικά γίνεται.
Όπου οι τοπικές κοινωνίες αναγνωρίζουν ότι η παράταξη και ο δήμαρχος έχει προσφέρει στον τόπο, τους δίνει μεγάλα ποσοστά, από την πρώτη Κυριακή.
Εκεί που τα ποσοστά μιας Δημοτικής Παράταξης είναι 12%, 14%, 20% και τελικά, βγάζει τη δεύτερη Κυριακή Δήμαρχο, γιατί πρέπει να υπάρξει δήμαρχος και πρέπει να έχει την ικανότητα να συνθέσει. Με αυτά τα μέτρα τα οποία παίρνονται, παίρνει ξανά την απόλυτη εξουσία.
Κάνουν κάτι πρωτοφανές. Ενώνουν δύο παρατάξεις και μάλιστα όχι με το σύνολο των μελών των δημοτικών συμβούλων της παράταξης, που προέβλεπε ο «Κλεισθένης», για να σχηματίσουν πλειοψηφία και αυτό, λέει, δεν μπορεί να ανακληθεί.
Για να συνεχίζει να έχει τις πλειοψηφίες και τους συσχετισμούς ο Δήμαρχος.
Μετά μπαίνουν και κάποια άλλα πράγματα.
Την πρώτη σοβαρή προσπάθεια ενδοδημοτικής αποκέντρωσης που έγινε, η οποία αφορούσε την λειτουργία των τοπικών συμβουλίων: το ότι ο Πρόεδρος μιας τοπικής κοινότητας και το τοπικό συμβούλιο μπορούν να αποφασίσουν για τα μικρά έργα, τις μικρές βλάβες, τις μικρές παρεμβάσεις στα όρια της τοπικής κοινότητας.
Αυτό γιατί παίρνεται πίσω; Είναι αυτό δημοκρατία ή είναι απλά υπερσυγκεντρωτισμός; Αφαιρούμε, δηλαδή, τη δυνατότητα από μία τοπική κοινότητα των επτακοσίων, οκτακοσίων, χιλίων, δυο χιλιάδων ανθρώπων, η οποία είναι στα εξήντα χιλιόμετρα μακριά από την έδρα του δήμου, να μπορεί να επισκευάσει δέκα λάμπες, να φτιάξει ένα μικρό υδρευτικό, να φτιάξει ένα μικρό αποχετευτικό, να φτιάξει ένα μικρό βιολογικό καθαρισμό. Και αυτό πρέπει να είναι υπό την έγκριση του δημάρχου.
Για να μη δουλευόμαστε, αυτό γίνεται για ένα λόγο: Διότι αυτός που παίρνει απόφαση για το χρήμα έχει και εξουσία, άρα αναπαράγει τα πελατειακά του δίκτυα από τη μία μεριά ή ρυθμίζει που πάει το χρήμα και τα παράπλευρα οφέλη από την άλλη. Αυτή είναι η απάντηση. Και γι’ αυτό οι Δήμοι είναι ακόμα στην κορυφή της διαφθοράς.
Το επιχείρημα, ότι ο «Κλεισθένης» δεν έλυνε το πρόβλημα της κυβερνησιμότητας, που επικαλούνται , είναι εντελώς ψευδεπίγραφο. Ποια ήταν τα δύο θέματα που θα μπορούσαν να δημιουργήσουν πρόβλημα λειτουργίας του δήμου;
Ήταν η έγκριση του προϋπολογισμού και η έγκριση του τεχνικού προγράμματος.
Με τον «Καλλικράτη», αυτός που κέρδιζε την Δημαρχία, έπαιρνε το 60% των δημοτικών συμβούλων. Σαράντα δύο Δήμαρχοι είχαν απολέσει την πλειοψηφία στο Δημοτικό Συμβούλιο. Δεν μπορούσαν να προχωρήσουν σε αποφάσεις και υπήρξε πρόβλημα. Πρόβλημα υπήρξε και στη γειτονιά μας, στο Δήμο Λίμνης- Μαντουδίου- Αγ. Άννας, όπου εκεί υπήρξε διάσπαση της παράταξης, που για πολιτικούς ή άλλους λόγους και για κόλλημα, το Δημοτικό Συμβούλιο δεν ψήφιζε τον προϋπολογισμό και το Τεχνικό πρόγραμμα. Αυτό δεν θα μπορούσε να γίνει με τον «Κλεισθένη». Ο «Κλεισθένης» προέβλεπε την «έγκυρη ψήφο».
Ο «Κλεισθένης» έλεγε ότι για να είναι έγκυρη η ψήφος σου, πρέπει να έχεις συγκεκριμένη αντιπρόταση. Δεν μπορείς να λες απλά «όχι» στον προϋπολογισμό που προτείνει η παράταξη του Δημάρχου.
Πρέπει να αντιπροτείνεις δικό σου σχέδιο ή μπορείς να ψηφίσεις ανά κωδικό ή ανά ομάδα κωδικών για να πληρωθούν για παράδειγμα οι εργαζόμενοι, να λειτουργήσουν οι παιδικοί σταθμοί, οι κοινωνικές υπηρεσίες κ.λ.π.
Το άκυρο, το λευκό ή απλά το «όχι» στο τεχνικό πρόγραμμα που έφερνε η Δημοτική Αρχή -ένα πρόγραμμα για το ποιο έργο θα γίνει- δεν μέτραγε. Έπρεπε να θέσεις εσύ το δικό σου πρόγραμμα.
Αναιρούνται αυτές τις διατάξεις.
Αυτές τις διατάξεις τώρα παίρνουν και τις ανακατώνουν λίγο. Το διαστρεβλώνουν βέβαια και λένε ότι θα πρέπει μια παράταξη της αντιπολίτευσης, που θα φέρει κάτι διαφορετικό, θα πρέπει πρώτα να της πουν οι υπηρεσίες του δήμου αν γίνεται αυτό που προτείνει ή όχι. Δηλαδή οι υπηρεσίες του δήμου τώρα, που ο δήμαρχος θα είναι η Πλειοψηφία, θα πουν ότι είναι καλό αυτό που προτείνει η αντιπολίτευση.
Θεσμοθετείται το παζάρι σε ανώτερο επίπεδο. Αυτό γίνεται τώρα. Έλεγαν ότι με τον «Κλεισθένη» θα οδηγηθούμε σε εκβιασμούς, σε παζάρια κλπ.. Αυτή η σύμπραξη που δημιουργείται με την σύμπραξη δύο παρατάξεων -και μάλιστα όχι με το σύνολο των μελών των δημοτικών συμβούλων της παράταξης που προέβλεπε τη σύμπραξη ο «Κλεισθένης»- τι είναι; Ανατολίτικο παζάρι είναι, όχι απλώς παζάρι αυτό το οποίο γίνεται.
Μπρρρρ….το φάντασμα του «Καλλικράτη»!!!!
Χαλκίδα 8 Αυγούστου 2019.
*************************************************************************
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου