Δημόσια συζήτηση για το παρόν και το μέλλον του ΤΕΙ Ψαχνών - Sourta-Ferta

Post Top Ad

Δημόσια συζήτηση για το παρόν και το μέλλον του ΤΕΙ Ψαχνών

του Νικόλαου Σιόλια – Μαθηματικού
Δημοτικού Συμβούλου Δήμου Χαλκίδας, του «Ρεύματος Ανατροπής»
Συντονιστή της Ν.Ε. Εύβοιας του ΣΥΡΙΖΑ

Τον τελευταίο καιρό έχει ανοίξει η συζήτηση στην ακαδημαϊκή κοινότητα και στις πολιτικές δυνάμεις για την δημιουργία του ενιαίου χώρου στην τριτοβάθμια εκπαίδευση με την ανωτατοποίηση των ΤΕΙ και την ενσωμάτωσή τους στα Πανεπιστημιακά Ιδρύματα, ακολουθώντας την διεθνή τάση των ανεπτυγμένων χωρών. Πολύς δε ο κουρνιαχτός που σηκώθηκε μετά από την πρόταση που κατατέθηκε από το ΕΚΠΑ (Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών) για την απορρόφηση και αναβάθμιση σε πανεπιστήμιο, των τμημάτων του ΤΕΙ Στερεάς που εδρεύουν στα Ψαχνά της Εύβοιας.
Για την ιστορία:
Υπήρξε Πανεπιστήμιο Στερεάς Ελλάδας με έδρα την Λαμία, που ιδρύθηκε το 2003 και καταργήθηκε το 2013 με το σχέδιο «Αθηνά» του τότε Υπουργού Παιδείας κ. Αρβανιτόπουλου (συγκυβέρνηση ΝΔ-ΠΑΣΟΚ). Ταυτόχρονα το 2013, με το ίδιο σχέδιο, συγχωνεύονται το ΤΕΙ Ψαχνών (1986) με το ΤΕΙ Λαμίας (1994) στο ενιαίο ΤΕΙ Στερεάς Ελλάδας με έδρα την Λαμία.
Και να δούμε (και να θυμηθούμε) πως συμπεριφέρθηκαν στο Πανεπιστήμιο της Στερεάς, αλλά και στα ΤΕΙ, οι τοπικοί πολιτικοί παράγοντες, αλλά κυρίως οι άνθρωποι της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, πολλοί από τους οποίους είναι για πολλά χρόνια εκλεγμένοι. Θεωρούν τα Ανώτατα Ιδρύματα, τους φοιτητές και σπουδαστές τους, σαν όχημα ανάπτυξης των τοπικών οικονομιών (ψηφαλάκια), μέσω της ανοικοδόμησης και της ενοικίασης διαμερισμάτων, πολλές φορές υπερτιμημένων, των καφέ και των νεολαιίστικων κέντρων διασκέδασης. Χωρίς να θέλουμε να υποτιμήσουμε τον αγώνα και την αγωνία όλων αυτών που επένδυσαν σ’ αυτόν τον τομέα της ιδιωτικής φοιτητικής μέριμνας, θα πρέπει να την συνυπολογίσουμε.
Και αναρωτιέται κανείς: με ποιο τρόπο οι Δήμοι και η Περιφέρεια της Στερεάς στήριξαν την λειτουργία των Ιδρυμάτων; Πως βοήθησαν στις υποδομές τους, τον καιρό του πακτωλού των χρημάτων; Ποιες προγραμματικές συμφωνίες έκαναν και ποιες μελέτες ανέθεσαν στις σχολές για την αναγκαία οικονομική τους στήριξη, αλλά και την ανάπτυξη των ίδιων των Δήμων;
Προφανώς τίποτα από όλα αυτά… προς τι λοιπόν ο κλαυθμός και οδυρμός; Και ποιος ο λόγος να διεκδικηθεί τώρα ένα νέο πανεπιστήμιο που για να στηθεί θα χρειαστούν 10- 15 χρόνια, με κατασπατάληση πόρων και αμφίβολα αποτελέσματα;
Όταν μιλάμε για τον ενιαίο χώρο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης τα μόνα κριτήρια πρέπει να είναι ακαδημαϊκά:  Διασφάλιση Ποιότητας Εκπαίδευσης και εξειδίκευσης, Πρόγραμμα σπουδών, Ακαδημαϊκή κοινότητα, Πληροφοριακό σύστημα,  Κριτήρια αξιολόγησης, Εκπαιδευτικοί στόχοι, Διεπιστημονική διασύνδεση, Συνέργειες, Έρευνα, επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων, φοιτητική μέριμνα…
Αυτά πρέπει να μπαίνουν στην δημόσια συζήτηση και  αυτά πρέπει να διεκδικούμε.
Είναι λάθος να προσεγγίζουμε το θέμα με γεωγραφικά κριτήρια: κάθε περιφέρεια κι ένα πανεπιστήμιο!
Είναι λάθος να παλεύουμε για την διατήρηση τμημάτων σε επαγγέλματα που δεν έχουν μέλλον, σε τμήματα που είναι αποκομμένα από το επιστημονικό γίγνεσθαι, τμήματα που δεν παρακολουθούν την εξέλιξη.
Στο σήμερα
Η πρόταση του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΕΚΠΑ) είναι αντικειμενικά η πιο συγκροτημένη και συνεκτική πρόταση για την ανωτατοποίηση του ΤΕΙ Στερεάς που εδρεύει στα Ψαχνά.
Το ΕΚΠΑ κατέληξε στην πρότασή του, λαμβάνοντας υπόψη την μικρή απόσταση της Χαλκίδας με την Αθήνα, την στρατηγική ανάπτυξης, τις δυνατότητες, το δυναμικό, τη στόχευση και την παράδοσή του, καθώς και τα χαρακτηριστικά και το δυναμικό τού ΤΕΙ στη Χαλκίδα και τις ιδιαιτερότητες της περιοχής.
Εστίασε δε σε σύγχρονα επιστημονικά πεδία μετά από εκτενή διερεύνηση των προγραμμάτων σπουδών πολλών Πανεπιστημίων (κυρίως της Ευρώπης και της Αμερικής).
Συνυπολογίστηκαν επίσης και οι άξονες ανάπτυξης της χώρας, όπως τις έχει θέσει η πολιτεία στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ 2014-2020 (τουρισμός, ενέργεια, αγροδιατροφή, περιβάλλον, εφοδιαστική αλυσίδα, τεχνολογίες πληροφορικής & επικοινωνιών, υγεία & φαρμακευτική βιομηχανία, δημιουργικές & πολιτιστικές βιομηχανίες, υλικά – κατασκευές) καθώς και η Στρατηγική Έξυπνης Εξειδίκευσης για την Καινοτομία της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας.
Επισημαίνεται ότι οι Περιφερειακές Ενότητες Βοιωτίας και Εύβοιας παρουσιάζουν έντονη δραστηριότητα στον πρωτογενή τομέα και στον τομέα αγροτοδιατροφής, στη βιομηχανία τροφίμων και ποτών και στον τομέα τουρισμού και πολιτισμού.
Σήμερα λειτουργούν δύο Σχολές με έξι Τμήματα. Η Σχολή Τεχνολογικών Εφαρμογών με τα Τμήματα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών, Μηχανολόγων Μηχανικών, Μηχανικών Αυτοματισμού και Μηχανικών Αεροσκαφών και η Σχολή Διοίκησης & Οικονομίας με το Τμήμα Λογιστικής & Χρηματοοικονομικής και το Τμήμα Διοίκησης Συστημάτων Εφοδιασμού. Δύο χαρακτηριστικά Τμήματα του Συγκροτήματος Χαλκίδας ως προς τα επιστημονικά πεδία που θεραπεύει, είναι το Τμήμα Διοίκησης Συστημάτων Εφοδιασμού και το Τμήμα Μηχανικών Αεροσκαφών.
Αντ’ αυτών η πρόταση του ΕΚΠΑ προτείνει:
1.    στη θέση της Σχολής Διοίκησης & Οικονομίας του ΤΕΙ να ιδρύσει το Τμήμα Ναυτιλιακών Σπουδών & Διαχείρισης Λιμένων, το οποίο θα ανήκει στη Σχολή Οικονομικών & Πολιτικών Επιστημών του ΕΚΠΑ και θα έχει έδρα τα Ψαχνά.
2.    στη θέση της Σχολής Τεχνολογικών Εφαρμογών του ΤΕΙ, το Τμήμα Αεροδιαστημικής Τεχνολογίας, το οποίο θα έχει έδρα τα Ψαχνά και θα ανήκει στη Σχολή Θετικών Επιστημών του ΕΚΠΑ.
3.    Επίσης, το ΕΚΠΑ προτίθεται να ιδρύσει με έδρα τα Ψαχνά, το Τμήμα Ψηφιακών Τεχνών & Κινηματογράφου, το οποίο θα ενταχθεί στη Σχολή Οικονομικών & Πολιτικών Επιστημών του ΕΚΠΑ.συμπληρωματικά δε, προτείνει

4.    την ίδρυση, σε δεύτερη φάση, μιας νέας Σχολής Αγροτικής Ανάπτυξης - Διατροφής & Αειφορίας με δύο Τμήματα, το Τμήμα Ολοκληρωμένης Αγροτικής Ανάπτυξης & Διαχείρισης Φυσικών Πόρων και το Τμήμα Διατροφολογίας & Διαιτολογίας. Στο πλαίσιο της νέας αυτής Σχολής, θα σχεδιαστεί να λειτουργήσουν και διεπιστημονικά Προγράμματα Σπουδών σε συνεργασία με άλλα Τμήματα του Πανεπιστημίου, όπως, ενδεικτικά, στα αντικείμενα που αφορούν στην Τεχνολογία Τροφίμων & Αγροτικών Προϊόντων, στη Διαχείριση Ενέργειας & Κλίματος και στην Αξιοποίηση Πολιτιστικής & Φυσικής Κληρονομιάς. Η διδασκαλία θα μπορεί να γίνεται στις εγκαταστάσεις των Ψαχνών ή της Αθήνας.

5.    Στο πλαίσιο της ανάπτυξης του Συγκροτήματος Ευρίπου του ΕΚΠΑ, θα διερευνηθεί άμεσα η δυνατότητα δημιουργίας μιας Τεχνόπολης στην περιοχή της Χαλκίδας και η σταδιακή εγκατάσταση σε αυτή Πανεπιστημιακών και γενικότερα Ερευνητικών Μονάδων Τεχνολογικής Καινοτομίας.
Είναι η πρόταση αυτή ολοκληρωμένη; Θεωρώ πως μπορεί να συμπληρωθεί…
Στην Εύβοια έχουμε από την φύση προικιστεί και κάποια μοναδικά χαρακτηριστικά:
Περιβρέχεται από θάλασσα με σπουδαίο ιχθυαπόθεμα (Ευβοϊκός), λιμάνια (Χαλκίδα, Κύμη, Αιδηψό, Κάρυστο), αλιευτικά καταφύγια και πορθμεία , έχει θαυμάσιο ιαματικό δυναμικό (Αιδηψός), το μεγαλύτερο στην Ευρώπη Αιολικό δυναμικό (Καρυστία), μεταλλεία σιδηρονικελίου– βάση για τον ανοξείδωτο χάλυβα- της ΛΑΡΚΟ (Κεντρική Εύβοια) , αγροτική και κτηνοτροφική παραγωγή…. Πρέπει να είμαστε διεκδικητικοί, με σοβαρές και βιώσιμες προτάσεις …
Το πανεπιστήμιο δεν κοιμάται ποτέ…
Μπορούμε να διεκδικήσουμε:
1.    Δημιουργία- του ενδιάμεσου βήματος στην τεχνολογική εκπαίδευση- δίχρονων τμημάτων εξειδίκευσης υπό την εποπτεία του «Συγκροτήματος Ευρίπου», με έδρα τα Ψαχνά, που μπορεί να έχουν σαν  αντικείμενα:
•    το Ψηφιακό Μάρκετινγκ & Εμπόριο,
•    τους Τεχνικούς Τεχνολογίας Τροφίμων, Ποτών και τις ιχθυοκαλλιέργειες,
•     την Πρακτική Λογιστική και τα Στελέχη Μάρκετινγκ.
•    τους Τεχνικούς ανανεώσιμων πηγών ενέργειας
•    επίσης στα πλαίσια της παραχώρησης του ΚΕΓΕ Νέας Αρτάκης, μπορεί να αναπτυχθεί 2χρονο τμήμα αγροτικής παραγωγής, κτηνοτροφίας και λευκού κρέατος,
2.     Το Τεχνολογικό Πάρκο, που πρέπει σύντομα να χωροθετηθεί, θα πρέπει να δημιουργήσει καλοκαιρινά εργαστήρια έρευνας και μεταπτυχιακών σπουδών στην Κάρυστο (Βιώσιμη ανάπτυξη, ανανεώσιμες πηγές ενέργειας), στην Αιδηψό (φυσιοθεραπείας και ιαματικής θεραπείας, με έμφαση στην μεγάλες ηλικίες), διασύνδεση με την σχολή Εμποροπλοιάρχων στην Κύμη. Είναι ζωτικής σημασίας για την εθνική στρατηγική ανάπτυξης, η αξιοποίηση του ορυκτού πλούτου (κυρίως του σιδηρονικελίου της ΛΑΡΚΟ). Προτείνω εργαστήριο έρευνας και τεχνολογίας για την παραγωγή Ελληνικού ανοξείδωτου χάλυβα και προϊόντων σιδήρου, σε συνέργεια με αντίστοιχες βιομηχανίες επεξεργασίας και παραγωγής σιδήρου.    Εργαστήριο παρακολούθησης, ελέγχου και προστασίας του Περιβάλλοντος από βιομηχανικούς ρύπους στο Αλιβέρι.
Τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά κάθε σχολής, τμήματος, εργαστηρίου κλπ, να καλεστούν οι ειδικοί πανεπιστημιακοί καθηγητές να τα εξειδικεύσουν, αν κρίνουν ότι οι προτάσεις είναι βιώσιμες.
Όμως είναι προϋπόθεση η τοπικές κοινωνίες και οι κοινωνικοί φορείς της, να αγκαλιάσουν τα Πανεπιστημιακά Ιδρύματα, να συμμετέχουν στις εκδηλώσεις τους, να βοηθούν στην επιστημονική και πολιτιστική τους παραγωγή.
           Από την άλλη η Τοπική Αυτοδιοίκηση πρέπει με κάθε τρόπο να συνδράμει, κυρίως κινητοποιώντας το επιστημονικό δυναμικό τους, για μελέτες που θα βελτιώνουν και την ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης στο επίπεδο της εφαρμογής, ενισχύοντας τα οικονομικά τους, αλλά βελτιώνοντας και την ποιότητα ζωής των κατοίκων, αφήνοντας και το οικονομικό τους αποτύπωμα.
Χαλκίδα 17 Ιουλίου 2018

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου



EVIA XALKIDA PHOTOS

Pages