4η ΜΠΙΕΝΑΛΕ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ.
3ο Φεστιβάλ Περφόρμανς Θεσσαλονίκης: Πρεμιέρα με τον Δημήτρη Αληθεινό.
Διάρκεια: έως 19 Οκτωβρίου 2013.
Μια ιστορική δράση με βαθιά πολιτικό χαρακτήρα, το «Συμβάν» του Δημήτρη Αληθεινού, ζωντάνεψε 40 χρόνια αφότου πρωτοπαρουσιάστηκε, στο Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, ανοίγοντας την αυλαία του 3ου Φεστιβάλ Περφόρμανς που πραγματοποιείται στο πλαίσιο του κεντρικού προγράμματος της 4ης Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης.
Τιμώμενο πρόσωπο του Φεστιβάλ, ο Δημήτρης Αληθεινός, παρέστη στην εκδήλωση –αφιέρωμα στο έργο του, που διοργανώθηκε τη Δευτέρα 14 Οκτωβρίου από το ΚΜΣΤ, στη Μονή Λαζαριστών. «Αν κάτι μένει από εμάς αυτό θα είναι η τέχνη. Γιατί η τέχνη σε όλες τις μορφές είναι ό,τι πιο σπουδαίο έχει φτιάξει ο άνθρωπος. Η απόδειξη ότι υπήρξαμε και υπάρχουμε σε αυτόν τον πλανήτη», είπε, μεταξύ άλλων στην εκδήλωση ο 68χρονος καλλιτέχνης. Ο ίδιος υπενθύμισε το σύνθημα «Σώστε τον πλανήτη» που ακουγόταν τη δεκαετία του ‘80. Αυτό το σύνθημα ήταν τελικά άκυρο, διαπιστώνει σήμερα ο Δημήτρης Αληθεινός, καθώς ο πλανήτης υπάρχει και θα συνεχίσει να υπάρχει. «Το ανθρώπινο είδος είναι αυτό που πρέπει να σωθεί», τόνισε.
Ως «έναν Έλληνα καλλιτέχνη με διεθνή ακτινοβολία και δράση», χαρακτήρισε τον Δημήτρη Αληθεινό η διευθύντρια της 4ης Μπιενάλε και πρόεδρος του ΔΣ του ΚΜΣΤ, Κατερίνα Κοσκινά. Η ίδια διέκρινε και στις τρεις εκφράσεις της τέχνης του τιμώμενου καλλιτέχνη (πίνακες-κατασκευές/ περφόρμανς-δράσεις-γεγονότα/ κατακρύψεις), «ένα έργο βαθειά πολιτικό καθώς χρησιμοποιεί αφορμές μέσα από ακτιβιστικές και αντιδραστικές πρακτικές για να αναφερθεί στην πολιτική και πολιτιστική πραγματικότητα του ‘70. Είναι ένα έργο με κοινωνικές προεκτάσεις, έργο συμβολικό, έργο που υποστηρίζει τη λειτουργία της τέχνης ως μέσου δράσης, ευαισθητοποίησης και ενημέρωσης». Αναφερόμενη γενικά στην περφόρμανς , η κ. Κοσκινά παρατήρησε πως «πρόκειται για μια μορφή τέχνης πιο επίκαιρη από ποτέ, που συνδυάζει θέατρο, εικαστικά, δράση, κριτική σε ζητήματα της επικαιρότητας και όχι μόνο».
Μία αναδρομή στην τέχνη τις δεκαετίες του ’60 και ’70 και τη διαδρομή του Δημήτρη Αληθεινού έκανε ο Ιστορικός Τέχνης και επιμελητής του ΚΜΣΤ, Γιάννης Μπόλης. Μιλώντας για το ιστορικό «Συμβάν» του Δημήτρη Αληθεινού, ο κ. Μπόλης εξήγησε πως ο καλλιτέχνης διάλεξε τη λέξη για να αποδώσει στα ελληνικά τον όρο happening. Ειδική αναφορά έκανε στις «Κατακρύψεις», περίφημη σειρά έργων του Δ. Αληθεινού καθώς και σε ένα από τα τελευταία έργα του, το «Αγάπη και Συγχώρεση» (2012), γλυπτό μιας εγκύου από μάρμαρο Καρράρας με εσωτερικό φωτισμό στην κοιλιά της, που αφήνει να διακρίνονται η υφήλιος και τα σημεία όπου έγιναν οι «Κατακρύψεις». «Πρόκειται για ένα τεράστιο δίκτυο, ένα πλανητικό έργο που απλώνεται ως δίχτυ και υπερβαίνει τα γεωγραφικά σύνορα», παρατήρησε ο κ. Μπόλης.
Στο «Συμβάν», που παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 1973 στο Πνευματικό Καλλιτεχνικό Κέντρο Ώρα, στην Αθήνα και το οποίο αναβίωσε στο Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, ο καλλιτέχνης παρουσίασε τρία λευκά κουτιά από τα οποία εξείχαν ζωντανά ανθρώπινα μέλη (χέρια – πόδια) που κινούνταν –πικρή αναφορά στα πολιτικά γεγονότα της εποχής του.
Επίσης, στο ΚΜΣΤ εγκαινιάστηκε έκθεση φωτογραφιών από παλιότερες δράσεις του Δημήτρη Αληθεινού (διάρκεια έως 27 Οκτωβρίου).
Συνεχίζεται το πρόγραμμα
Το 3ο Φεστιβάλ Περφόρμανς συνεχίζεται ως τις 19 Οκτωβρίου με δράσεις που παρουσιάζουν καλλιτέχνες από την Ελλάδα και το εξωτερικό, masterclasses, workshop, ημερίδα, συναυλία, εκθέσεις και προβολές βίντεο περφόρμανς. Την επιμέλεια και τον συντονισμό του Φεστιβάλ έχει η Ειρήνη Παπακωνσταντίνου, Ιστορικός Τέχνης του ΚΜΣΤ.
Σήμερα, 15 Οκρτωβρίου, (22.00, ΔΥΝΑΜΟ – Τύπου 5) εγκαινιάζεται η έκθεση «Becoming an image» με έργα που προέκυψαν από εργαστήριο, το οποίο διηύθυνε ο Manuel Vason διερευνώντας τη μετάβαση από την περφόρμανς στη φωτογραφία (διάρκεια έκθεσης έως 3 Νοεμβρίου).
Όσο για τη συνέχεια:
Η Clarice Lima (Βραζιλία) θα παρουσιάσει τη δράση Arvores (Δέντρα), ένα προσωρινό τοπίο από «ανθρώπινα δέντρα», την Τετάρτη 16 Οκτωβρίου (13.00) στον Πεζόδρομο της Αγίας Σοφίας και την Πέμπτη 17 Οκτωβρίου (19.00) στην Προβλήτα Α' στο Λιμάνι.
Η MaraM (Ιταλία) με 2000-2500 καρφίτσες στο στόμα θα ξηλώνει το φόρεμα της και θα το επανασυνδέει (16 Οκτωβρίου, 20.00 Τράπεζα της Ελλάδος - Τσιμισκή 4).
Η Μαρία Σιδέρη (Ελλάδα) θα αγγίξει την έννοια της ύλης ως εικόνα, αντίληψη και σύνδεση με το παρελθόν, σε περφόρμανς βασισμένη στις Μεταχωρίες (Metachories) της φουτουρίστριας Valentine de Saint Point. (16 Οκτωβρίου, 22.00, Studio Vis Motrix - Αγνώστου Στρατιώτου 20).
Ο Aymeric Hainaux (Γαλλία) εικαστικός, μουσικός και καινοτόμος ερμηνευτής- performer, παρουσιάζει μια ηχητική περφόρμανς με εργαλεία το σώμα, την αναπνοή και τη φωνή του, ενώ τον συνοδεύουν ένα μικρόφωνο, φυσαρμόνικες, ακορντεόν, κουδούνια. (17 Οκτωβρίου, 21.00, Μπενσουσαν Χαν - Εδεσσης 6, Άνω Λαδάδικα). Η περφόρμανς εντάσσεται στο πρόγραμμα των 48ων Δημητρίων του Δήμου Θεσσαλονίκης.
Η Monali Meher (Ινδία-Ολλανδία) θα ξεκινήσει μέσα από το Μπέη Χαμάμ, όπου θα βρίσκεται χωμένη κάτω από χώμα και στη συνέχεια θα βγει προς την Πλατεία Αριστοτέλους σε μία περφόρμανς που διαρκεί συνολικά δυόμιση ώρες (18 Οκτωβρίου, 12.00, Μπέη Χαμάμ / Λουτρά Παράδεισος – Πλατεία Αριστοτέλους).
Η Tamar Raban (Ισραήλ) θα παρουσιάσει μια σειρά από διερευνητικές δράσεις πάνω στη λέξη performance με σκοπό τη δημιουργία ενός είδους ζωντανού λεξικού δράσεων και εικόνων. (18 Οκτωβρίου, 20.00, Café Bar Coo - Βασ. Ηρακλείου 4).
Ο Αλέξανδρος Πλωμαρίτης (Ελλάδα) θα παρουσιάσει μια διαδραστική περφόρμανς που πραγματεύεται την προσωπική και εθνική ταυτότητα ως συνέπεια της πολιτικής και κοινωνικής αστάθειας σε πολλές Ευρωπαϊκές χώρες. (18 Οκτωβρίου, 22.00, Αποθήκη 1, Λιμάνι).
Ο Ron Athey (ΗΠΑ/ Βρετανία), πολυσυζητημένος καλλιτέχνης της δεκαετίας του ‘80 και ‘90, που διερευνά την σεξουαλική επιθυμία και ταυτότητα, το τραύμα και τον αποκρυφισμό, μέσα από ακραίους τρόπους, θα παρουσιάσει το Messianic Remains, μέρος της σειράς Incorruptible Flesh. (19 Οκτωβρίου, 22:00, Les Yper Yper - Γ. Σταύρου 4)
Ματαιώθηκαν λόγω προσωπικών προβλημάτων των καλλιτεχνών οι εμφανίσεις της Κολομβιανής Maria Jose Arjona που επρόκειτο να παρουσιάσει μία μακράς διαρκείας δράση, για τέσσερις ημέρες, και του Μαροκινού Mohamed el Mahdaoui, η περφόρμανς του οποίου θα δίνονταν στο πλαίσιο των 48ων Δημητρίων.
Το πρόγραμμα του 3ου Φεστιβάλ Περφόρμανς περιλαμβάνει επίσης την ημερίδα «You had to be there. Documenting, archiving and curating performance art» (ομιλητές: Adrian Heathfield, Manuel Vason - 18 Οκτωβρίου, 12.00-14.00, Περίπτερο 6 ΔΕΘ), τις προβολές βίντεο – περφόρμανς της VALIE EXPORT (έως 3 Νοεμβρίου, στην Donopoulos International Fine Arts - Αγ. Θεοδώρας 3) και διαφόρων καλλιτεχνών στο Γαλλικό Ινστιτούτο (έως 27 Οκτωβρίου), τα masterclasses των Aymeric Hainaux (15 Οκτωβρίου, 21.00) και Tamar Raban (16 Οκτωβρίου, 17.00 –και τα δύο στο Μπεν Σουσάν Χαν, Εδέσσης 6). Η συμμετοχή για το κοινό είναι ανοιχτή. Τα masterclass εντάσσονται στο πρόγραμμα των 48ων Δημητρίων του Δήμου Θεσσαλονίκης.
.
** Η 4η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης αποτελεί τη δεύτερη διοργάνωση τριμερούς προγράμματος που ξεκίνησε το 2011 και υλοποιείται μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος Μακεδονία-Θράκη 2007-2013 του ΕΣΠΑ που συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης) και την Ελλάδα. Διοργανώνεται από το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης με τη συνεργασία της «Κίνησης των 5 Μουσείων Θεσσαλονίκης», τη στήριξη του Δήμου Θεσσαλονίκης και τη συμμετοχή πολλών φορέων της πόλης.
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ & ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ
ΚΡΑΤΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ
Τμήμα Δημοσίων Σχέσεων & Επικοινωνίας ΚΜΣΤ
Τ: 2310 589152
press@greekstatemuseum.com, pr@greekstatemuseum.com
Advanced – Γραφείο Τύπου 4ης Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης thessalonikibiennale@advance.gr
Χρύσα Nάνου
κιν. 6946 905664 | xnanou7@gmail.com
Post Top Ad
Κατηγορία
# Πολιτισμός και Τέχνες
Πολιτισμός και Τέχνες
Tags:
Πολιτισμός και Τέχνες
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου